Velké balení nemusí být vždy výhodnější než malé

Praha - Velké balení neznamená vždy synonymum pro výhodný nákup. Na kontrolní nákup se štáb České televize vydal do pražského hypermarketu. Jejich cílem bylo porovnat výhodnost často neprakticky velkých balení s cenami běžných velikostí zboží. 

Velké balení nemusí být vždy výhodnější, než to malé. To platí třeba u drogerie, masných výrobků, marmelád nebo třeba cukrovinek. Konkrétně balení pražené mleté kávy „dva v jednom“ stojí v přepočtu na kilogram téměř 380 korun. Samostatně pak balená káva vychází na kilogram o 36 korun levněji. 

„Cena malého balení může být krátkodobě snížena v rámci podpory prodeje daného výrobku,“ zdůvodňuje cenovou politiku Tesca jeho mluvčí Eva Karasová. Jenže praxe drahého velkého balení platí i u zboží, kde se žádné akční slevy nevyskytují. Třeba u paštiky je rozdíl u ceny za jedno kilo dokonce padesát korun ve prospěch té malé, přičemž výhodná není ani velká majonéza. 

Velké versus malé balení
Velké versus malé balení

Miloslava Fléglová, mluvčí ČOI:

„Vzhledem k tomu, že je volná tvorba cen, žádný právní předpis obchodníkům neukládá, aby ekonomické balení výrobku prodávali za zvýhodněnou cenu.“ 


Stačí sledovat cenu za kilogram

Z právního hlediska je vše v pořádku. Každý obchodník musí totiž cenu přepočtenou na kilogram či litr uvádět nejenom v regálech, ale i u zboží na internetu. A přestože je uvedena jen malým písmem, sleduje ji stále více lidí. „Donedávna si toho čeští zákazníci tolik nevšímali, ale s tím, jak rostou ceny, to registrují více a více,“ říká analytik Incoma Research Zdeněk Skála. 

Více než třetina lidí svůj nákup pečlivě plánuje dopředu a vybírá i podle letáků. Také tam musí prodejce uvádět kompletní ceny. Jaký dopad bude mít tato praxe na nákup údajně výhodných balení, ukážou až další průzkumy. 

Video Velké versus malé balení
video

Velké versus malé balení