První letadlo přiletělo na Ruzyni z Piešťan

Praha – Letiště v pražské Ruzyni zahájilo svůj provoz v ranních hodinách 5. dubna 1937, kdy na jeho plochu dosedlo letadlo DC-2 Čs. státních aerolinií na lince z Piešťan. Zatímco v prvním roce svého provozu letiště přepravilo asi 13 a půl tisíce cestujících a rozkládalo se na 108 hektarech, v současnosti každoročně přepraví více než 10 milionů lidí a zabírá plochu tisíc hektarů.

Výstavbu nového letiště si vynutila nevyhovující kapacita dosavadního mezinárodního letiště v Praze-Kbelích. V březnu 1929 proto vláda rozhodla o vykoupení 108 hektarů pozemků mezi obcemi Hostivice, Ruzyně, Středokluky, Dobrovíz a Přední Kopanina v tehdejší hodnotě 17,5 milionu korun. Tato rovinatá lokalita splňovala většinu požadavků, především pak blízkost centra Prahy a možnost dalšího rozšiřování.

Nové pražské letiště mělo na svou dobu vynikající parametry a patřilo k nejmodernějším v Evropě. Disponovalo dvěma zpevněnými travnatými dráhami se zapuštěnými světelnými návěstidly, na špičkové úrovni bylo komunikační a další technické vybavení. Ocenění se dostalo i jeho architektonickému ztvárnění - odbavovací budova architekta Adolfa Benše získala v roce 1937 zlatou medaili na Mezinárodní výstavě umění a techniky v Paříži.

Za války Luftwaffe, nový terminál v šedesátých letech

Krátce po otevření se letiště dočkalo rozšíření zhruba na trojnásobek původní rozlohy a začaly se také budovat betonové přistávací plochy. Rozvoj letiště pak zbrzdila okupace, kdy je obsadila německá Luftwaffe, a následný příchod komunistů k moci, kteří prosadili částečnou izolaci země od okolního světa. To se samozřejmě projevilo i na rozvoji letecké dopravy.

I přesto se však letiště výrazně rozrostlo, když vedle dosavadního „starého“ vyrostlo v letech 1960 až 1968 letiště nové. Další rekonstrukce a výstavby nových terminálů a dalších objektů se letiště dočkalo po roce 1989.

Na řadě je přejmenování

V současnosti z Ruzyně létají desítky dopravců, kteří spojují Prahu s více než stovkou světových destinací. Od otevření letiště v roce 1937 vzrostl zdejší provoz skoro stonásobně - první rok startovalo denně v průměru sedm letadel, teď je to ve špičce více než šest set strojů.

V březnu 2012 vláda schválila přejmenování ruzyňského letiště po bývalém českém prezidentovi na Letiště Václava Havla – Praha. Mohlo by se tak jmenovat od 5. října 2012, kdy uplyne přesně 76 let od narození Václava Havla.

V Ruzyni se plánuje i výstavba nové ranveje v délce tři a půl kilometru - letiště ji považuje za jednu z klíčových investic pro svůj další rozvoj. Čelí ale mnoha námitkám ze strany občanských sdružení a obyvatelů okolních obcí.