Zmije ožívá na newyorském autosalonu

New York – Na autosalonu v New Yorku ožívá málem zapomenuté heslo amerických výrobců – čím větší, tím lepší. Tradiční koráby silnic začaly v době krize nahrazovat menší a úspornější auta, teď se ale hlásí zpátky o slovo. Premiéru má i nová generace legendárního Viperu – ještě před několika lety se přitom s nástupcem kvůli ekologii vůbec nepočítalo.

Před dvaceti lety vyvolal Viper rozruch. Američané se chtěli postavit nejlepším evropským výrobcům sportovních aut, a proto si u Viperu dali pořádně záležet na motoru. Nakonec disponoval deseti válci a objemem 8,4 litru, což odpovídá výkonu sedmi Fabií.

„Šel na to typicky americkou cestou, velkoobjemový motor s velkým počtem válců, a pravda, trošičku předpotopní technika podvozku, i to byl důvod, proč se Viper kromě Ameriky jinde moc neujal,“ říká Jan Blažek, šéfredaktor časopisu Auto 7.

Patří mezi nejrychlejší na světě

Pro Američany i příznivce amerických aut se ale Viper stal ikonou. Když v době krize Chrysler oznámil, že „zmije“ definitivně končí, fanoušci se vzbouřili a firma nakonec ustoupila. Nový Viper tak pokračuje v tradici – má stejný motor, jen výkon poskočil z 500 na 650 koní.

Ralph Gilles, předseda představenstva firmy Dodge, která automobil vyrábí, k tomu dodává: „Samozřejmě Ferrari muselo být rychlejší, tomu rozumíme. Jsme ale před Lamborghini a Corvettou nebo dokonce Porsche. Viper je skutečně jedno z nejrychlejších aut na světě.“

Maximální rychlost Viperu je tedy hodně přes 300 kilometrů v hodině – konkrétní číslo ale zatím automobilka neprozradila.

Vrací se i SUV

Návrat v New Yorku slaví i další dříve ohrožené modely – velká SUV. Do Evropy se většinou nedostanou – jednou z výjimek je nové Hyundai Santa Fe.

Na nezvyklou novinku si budou muset zvykat také samotní Newyorčané – slavné žluté městské taxíky totiž nahradí dodávka. Nebude to ale Ford, Chrysler ani Chevrolet – v budoucnu tamní drožky ponesou logo japonského Nissanu.