Senioři se začínají pro obchodníky stávat zajímavou cílovou skupinou

Praha – Senioři přestávají být pro obchodníky a podnikatele nezajímavou skupinou. Stále více firem míří se svými produkty právě na ně, začínají totiž tušit zajímavou příležitost a hlavně zisky, a to navzdory tomu, že příjmy penzistů jsou v porovnání s příjmem průměrného Čecha méně než poloviční.

Sortiment zboží určeného především pro důchodce se rychle rozrůstá. K dostání jsou moderní byty pro seniory, speciální dovolené, telefony i alarmy určené starým lidem. Pro penzisty, kteří se hůře pohybují, je pak určena elektrická čtyřkolka. Zrodila se vlastně náhodou. Jeden ze šéfů firmy ji chtěl jen pro svou maminku. Nakonec ale z rodinného nápadu vznikla firma.

Taková hračka přijde důchodce na pár desítek tisíc korun. Přesto prodeje v Česku každým rokem stoupají skoro o 100 procent. „Spousta našich zákazníků třeba prodá auta, prodá kola a pak si pořídí tento skútr, který jim nahrazuje pohyb,“ popsal Jan Jelínek, jednatel společnosti Rolling Buggy, která skútr vyrábí.

Příjmy důchodců nejsou velké, jde ale o koupěschopnost

Čeští penzisté dostávají zhruba jen 40 procent průměrného důchodu Evropské unie. Přesto ale někteří dokážou na podobné věci ušetřit. „Je důležité vzít v potaz koupěschopnost, kupní sílu důchodců, ta zatím docela slušně roste,“ vysvětlil hlavní ekonom Patria Finance David Marek.

A firmy to vědí. Budují desítky moderních domovů důchodců. Se službami tady vyjde bydlení měsíčně zhruba na 12 tisíc korun. Průměrný důchod je přitom zhruba 10,5 tisíce. Přesto jsou seniorské byty zadané často dřív, než se dostaví. „Třetina našich seniorů má příspěvek od rodiny, zhruba třetina má vlastní nemovitost, kterou prodají nebo pronajmou,“ vysvětlil zakladatel projektu Senior Park Jaroslav Plesník.

V Česku nyní žije asi 1,5 milionu seniorů. A podle demografů jich bude přibývat. Během 40 let se počet důchodců ještě nejméně zdvojnásobí. Jako specifická cílová skupina tak získají na síle.