Od vyhlášení bankrotu American Airlines uplynulo půl roku. Druhou šanci má dopravci přinést restrukturalizace, díky které by mohl ušetřit 1,25 miliardy dolarů. To by ale znamenalo masivní propouštění a omezování firemních benefitů a penzijních plánů. „Pro společnost dělám 33 let, zestárl jsem tady. Od American Airlines jsem čekal víc. Dal jsem do té práce srdce i duši,“ říká zaměstnanec American Airlines Bill Schaub.
Jack Gallagher, advokát zastupující American Airlines
„Společnost potřebuje o 20 procent snížit mzdové náklady, polovina z toho musí jít z firemních benefitů. Bankrot není chyba odborů, ale to nehraje roli. Prostě to tak je.“
Odboráři navrhují sloučení s US Airways
Odbory však navrhují jiné řešení. Místo restrukturalizace by se mohly American Airlines spojit s konkurencí v roli US Airways. To by podle nich zachránilo od propouštění přes šest tisíc lidí. Odbory se už dokonce s konkurencí předběžně dohodly na pracovních podmínkách. „Soudce musí prověřit, co management společnosti chce udělat, a zachovat se spravedlivě. Jsme si jisti, že US Airlines by tady mohly zafungovat jako velmi zkušený a kvalifikovaný doktor,“ dodal Schaub.

Reportáž Jana Spilky
„Tento vývoj rozhodně nezmění náš současný kurz. Děláme velké pokroky v restrukturalizaci, soud nám povolil pokračovat minimálně do konce září, kdy může být proces dále prodloužen,“ vysvětlil generální ředitel American Airlines Tom Horton.
Podle vedení společnosti jsou aerolinky k zaměstnancům příliš štědré, a to byla také hlavní příčina bankrotu. Třeba za zdravotnické výhody prý platí třikrát více než průměrný dopravce. Ještě o tom ale musí manažeři aerolinek přesvědčit soud ve zhruba týdenním slyšení.