Zaměstnanci American Airlines protestují před newyorským soudem

New York - Zbankrotovaná americká letecká společnost American Airlines chce propustit 13 tisíc lidí a snížit zaměstnanecké benefity. Brání jí v tom ale stará kolektivní smlouva a konečnou výši peněz pro tisíce lidí teď má v rukou federální konkurzní soud. Ten rozhoduje o jejím zrušení, zatímco před ním protestují stovky zaměstnanců.

Od vyhlášení bankrotu American Airlines uplynulo půl roku. Druhou šanci má dopravci přinést restrukturalizace, díky které by mohl ušetřit 1,25 miliardy dolarů. To by ale znamenalo masivní propouštění a omezování firemních benefitů a penzijních plánů. „Pro společnost dělám 33 let, zestárl jsem tady. Od American Airlines jsem čekal víc. Dal jsem do té práce srdce i duši,“ říká zaměstnanec American Airlines Bill Schaub. 

  • Protest zaměstnanců American Airlines zdroj: ČT24
  • Protest zaměstnanců American Airlines zdroj: ČT24

Jack Gallagher, advokát zastupující American Airlines

„Společnost potřebuje o 20 procent snížit mzdové náklady, polovina z toho musí jít z firemních benefitů. Bankrot není chyba odborů, ale to nehraje roli. Prostě to tak je.“ 

Odboráři navrhují sloučení s US Airways

Odbory však navrhují jiné řešení. Místo restrukturalizace by se mohly American Airlines spojit s konkurencí v roli US Airways. To by podle nich zachránilo od propouštění přes šest tisíc lidí. Odbory se už dokonce s konkurencí předběžně dohodly na pracovních podmínkách. „Soudce musí prověřit, co management společnosti chce udělat, a zachovat se spravedlivě. Jsme si jisti, že US Airlines by tady mohly zafungovat jako velmi zkušený a kvalifikovaný doktor,“ dodal Schaub. 

Reportáž Jana Spilky (zdroj: ČT24)

„Tento vývoj rozhodně nezmění náš současný kurz. Děláme velké pokroky v restrukturalizaci, soud nám povolil pokračovat minimálně do konce září, kdy může být proces dále prodloužen,“ vysvětlil generální ředitel American Airlines Tom Horton. 

Podle vedení společnosti jsou aerolinky k zaměstnancům příliš štědré, a to byla také hlavní příčina bankrotu. Třeba za zdravotnické výhody prý platí třikrát více než průměrný dopravce. Ještě o tom ale musí manažeři aerolinek přesvědčit soud ve zhruba týdenním slyšení.