ČOI: 10 českých benzinek mělo ve své naftě vysoké množství síry

Praha - Česká obchodní inspekce (ČOI) zjistila zvýšený obsah síry během kontrol nafty u největších prodejců paliv na tuzemském trhu. V současnosti probíhá u těchto prodejců další vyšetřování a hrozí jim pokuta až ve výši pěti milionů korun, jak dnes na tiskové konferenci prohlásil ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba. Za kontaminací sírou přitom ve většině případů stojí technická závada u dodavatele.

„Ve vzorku odebraném v závěru dubna byl limit síry překročen téměř 40krát, což představuje především poškození zájmů spotřebitelů, ale také vysoké riziko poškození životního prostředí,“ přiblížil ředitel ČOI Jan Štěpánek. Předepsané maximální množství síry je přitom 10 miligramů na kilogram paliva. Zhruba 40násobné překročení limitu se týkalo stanice na Šumpersku. Jméno firmy, která nekvalitní paliva prodávala, sdělí ČOI, až skončí své šetření.

Nafta se zvýšeným obsahem síry může snížit výkon motoru

„Natankování takto nekvalitní nafty může způsobit poškození katalyzátoru, odlišné spalování paliva i poškození motoru. V ohrožení jsou ale i řidiči například při předjíždění, protože při sešlápnutí plynu se nedostaví kýžený efekt a může snadno dojít k dopravní nehodě,“ vysvětlil redaktor ČT Jan Černý. Také z toho důvodu hodlá ČOI provést více než dvě tisícovky dalších testů a kontrol.

„Stává se nám, že sem jezdí zákazníci s nekvalitní naftou. Může dojít k poškození palivového čerpadla, vstřikovacího zařízení a v nejhorším případě k zničení celého motoru,“ varuje mechanik z firmy Imofa servis Miroslav Minařík.

Jan Štěpánek, ředitel ČOI

„Vyšší obsah síry nad uvedenou hranici může signalizovat kontaminaci produktem s vyšším obsahem síry v důsledku neoprávněné manipulace s tímto palivem.“

Nadlimitní obsah síry byl zjištěn u deseti vzorků nafty ze 132 odebraných v závěru března a v dubnu zejména u čerpacích stanic ve Středočeském kraji, na Plzeňsku, Ústecku, na jihu Čech a severu Moravy. Podle Kuby nyní ČOI kontroly zintenzivňuje. Štěpánek dodal, že vadné palivo u čtyř případů pravděpodobně pocházelo od jednoho z dodavatelů pohonných hmot, což je nyní předmětem šetření.

Za problémy zřejmě stojí Česká rafinérská

Vyšší obsah síry souvisí také podle Václava Louly z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO), která sdružuje hlavní tuzemské prodejce paliv, s technickou závadou a kontaminací nafty u dodavatele. „Informovali jsme Generální ředitelství cel, že nejde o daňový únik, ale o technickou závadu,“ řekl Loula pro ČT. 

Martin Kuba, ministr průmyslu a obchodu

„Je to velmi významný signál pro diskusi s ministrem financí o tom, jakým způsobem přes celní správu monitorovat třeba dopravu topných olejů do Česka, což jsou právě ty látky, kterými se nafta pančuje.“ 

Hlavní tuzemský prodejce Benzina zjistil u své nafty v jednom případě 16 až 18 mg/kg síry, prohlásil Loula, který je i zástupcem hlavního domácího prodejce paliv Benzina. Podle něj souvisel vyšší obsah síry s technickou závadou u sesterské firmy Česká rafinérská při čerpání paliva do cisteren. „Jako Benzina máme vlastní systém kontrol. Při zjištění kontaminace jsme informovali Generální ředitelství cel i ČOI, že nejde o daňový únik, ale o technickou závadu,“ uvedl. „Závada byla odstraněna, což ukazují i pozdější nálezy ČOI. Od 10. dubna například čerpací síť Benzina už měla všechno v pořádku,“ dodal Loula.

Tankování
Zdroj: Jason Merritt/ISIFA/Getty Images

Síra se do nafty dostala kvůli modernizaci technologie plnění

Podle České rafinérské se síra do nafty dostala při plnění železničních cisteren v rafinérii Kralupy nad Vltavou. Zařízení na plnění cisteren prochází modernizací a firma se snažila zajistit plnění náhradním způsobem. Tím se ale podle České rafinérské technickým nedopatřením dostal do nafty takzvaný lehký cyklový olej, který obsahuje vyšší podíl síry. „Po zjištění vyššího obsahu síry ve vyexpedovaných dodávkách motorové nafty byla ihned přijata opatření k důslednému odstranění tohoto jevu,“ vysvětlil mluvčí České rafinérské Aleš Soukup.

„Při současných cenách pohonných hmot je nepřípustné, aby řidiči čerpali naftu, která je nekvalitní,“ prohlásil Kuba. „Spotřebitelům bych chtěl doporučit, aby se při sebemenším podezření, že natankovali palivo, které vykazuje nestandardní vlastnosti, neprodleně obrátili na nejbližší inspektorát ČOI,“ vyzval Štěpánek.

Šetření má skončit do dvou měsíců, až poté inspekce jména firem vyvěsí na svých internetových stránkách.