WSJ: Vlaky RegioJet mění tvář železnic ve střední Evropě

Praha – Nástup společnosti RegioJet podnikatele Radima Jančury rychle mění tvář české železnice a může ustavit i zcela nový podnikatelský model pro celou střední Evropu. V článku věnovaném české železnici o tom na svém serveru píše americký list The Wall Street Journal (WSJ). Vývoj podle WSJ naznačuje, že vlaky mohou přilákat i ty lidi, kteří dávali zatím přednost automobilové dopravě.

Vlaky RegioJet začaly jezdit na lukrativní trase mezi Prahou a Ostravou, kde konkurenční České dráhy přestaly dostávat státní dotace. Dál na východ pak RegioJet jezdí do slovenské Žiliny a v plánu má také expanzi na další trhy.

„S jasně žlutými vlaky a personálem, který má úsměv na tváři, se RegioJet stal ve střední Evropě prvním komerčním provozovatelem osobních vlaků, který poskytuje službu intercity z příjmů, které má pouze z prodeje jízdenek,“ napsal americký deník.

Vlaky Českých drah se od dob komunismu moc nezměnily

WSJ si také všímá kontrastu mezi vlaky RegioJet a vlaky Českých drah. Zatímco Jančurovy vlaky mají nové kožené sedačky a jsou vybaveny spoustou zásuvek pro laptopy a připojením Wi-Fi, omšelé vlaky Českých drah se od dob komunismu podle listu moc nezměnily.

Díky tomu má RegioJet během typického dne obsazenost 80 až 90 procent a podle Jančury je často vyprodaný. A to i přesto, že jízdné ve vlacích RegioJetu je o trochu dražší než jízdné ve vlacích Českých drah. WSJ také zaznamenal, že České dráhy odmítají říci, jakou obsazenost mají na trase z Prahy do Ostravy jejich vlaky Pendolino.

RegioJet není jediný, v prosinci přijde Leo Express

RegioJet ale není jediným komerčním dopravcem, který mění české železnice. Už v prosinci se mají na trati objevit vlaky Leo Express podnikatele Leoše Novotného. „Je zde příležitost. Ve srovnání se západní Evropou zde byla velmi nízká kvalita služeb a my jsme zjistili, že můžeme nakoupit nové vlaky a konkurovat cenou dokonce i státnímu podniku,“ cituje list Novotného. Ten dal s pomocí fondů soukromého kapitálu dohromady kolem půl miliardy eur (přes 12 miliard korun), které může použít.

Chris Jackson z britské publikace Railway Gazette připouští, že příchod konkurence zpravidla donutí státní dopravce ke změnám. Jak se to projeví v českém prostředí, to se podle něho dá těžko předpovídat. Komerční dopravci totiž na trhu působí zatím jen velmi krátce.