Facebook stále jedničkou, na paty mu ale šlapou nové sítě

Praha - Ještě před několika lety sociální sítě neexistovaly, dnes jsou běžnou součástí života více než 600 milionů lidí po celém světě. Přestože je Facebook stále jedničkou, na paty mu šlape celá řada nových sociálních sítí. Jsou mezi nimi i čeští zástupci, kteří se snaží oslovit nejen tuzemské uživatele, ale mají namířeno do celého světa.

Jedničkou mezi sociálnímí sítěmi je Facebook, ale roste mu konkurence v podobě čínského Gozene nebo ruského V kontaktě. „Pro většinu obyvatel západního světa je používání sociálních sítí každodenní a běžnou součástí života. Růst se dá očekávat především v rozvojových zemích, tady na západě jsme dosáhli pomyslného maxima,“ tvrdí Oldřich Neuberger, zakladatel internetového portálu libimseti.cz. 

Sociální sítě generují miliardy dolarů ročně

Sociální sítě jsou odvětvím, které generuje miliardy dolarů ročně. Přitom první síť se na webu objevila teprve v roce 1997. Za otce Facebooku a dalších se může pokládat Friendster, který je průkopníkem v propojování lidí ve virtuálním světě. V roce 2003 spatřuje světlo světa Myspace, který programátoři nakódovali během deseti dnů. O rok později se objevuje Facebook, který byl původně určený studentům Harvardu. V roce 2006 pak odstartovala sociální síť Twitter fungující na principu sdílení krátkých zpráv do 160 znaků. V roce 2010 tu je Pinterest a v roce 2011 rozjíždí svou další sociální síť Google. Celkově poslední dva, tři roky patří mezi ty nejbohatší na vznik nových sociálních sítí. 

„Před deseti lety termín sociální síť neexistoval. Existovaly služby jako Myspace, které byly těm dnešním podobné, ale lišily se v tom, že byly záležitostí internetových nadšenců a geeků. Nepoužívalo se na nich reálné jméno, ale přezdívka. Tohle všechno Facebook změnil, posunul nás do nové éry,“ popisuje Neuberger. 

Pozice Facebooku je silná

„Z hlediska věčnosti jednou Facebook skončí. Ale řekl bych, že je v pozici, která je silná a těžko ohrozitelná. Nebude to stejné, jako například u Yahoo! a AltaVisty, které byly kdysi prosperujícími impérii internetu, ale nebyly se schopny přizpůsobit vývoji a velmi rychle přišly o svou pozici,“ myslí si Josef Šlerka, vedoucí Studia nových médií na FF UK, šéf vývoje Ataxo Interactive. 

Z průzkumů vyplývá, že každý člověk je na internetu alespoň ve dvou různých službách, v Indii až třech či čtyřech

Experti však současně mluví o únavě Facebookem. Tato sociální platforma je komunikačním kanálem číslo jedna už několik let a právě část mladší generace už se statusů a sdílení nadměrného množství detailů přejedla.

Pinterest - nástěnka bez práce

Teodorik Menšl je velice aktivním uživatelem velmi mladé sociální sítě s názvem Pinterest. Jeho tvorbu na této síti sleduje na celém světě přes 350 tisíc lidí, a patří tak do stovky nejzajímavějších lidí. A co Pinterest je? Za prvé je nejrychleji rostoucí sociální síť vůbec, v nabírání nových uživatelů předčila Facebook i Twitter. Za druhé je virtuální nástěnkou, kde lidé sdílejí krásné věci od designu a grafiky po architekturu a fotografie. Ostatní pak sledují, co nového na své nástěnky dávate a mohou vše komentovat.  

„Za úspěchem Pinterestu stojí jednoduchost, ono vytvořit tweet nebo příspěvek na Facebook znamená vložit do toho nějaký čas a energii, kdežto příspěvky na Pinterestu se tvoří čistě kliknutím na zajímavý obrázek někde na internetu,“ popsal Neuberger.

Virtuální realita se snaží přiblížit té opravdové

„Dneska je pro řadu lidí Facebook synonymem internetu, jako byl před pár lety Google. To, že dneska vedle toho vznikají další sítě, které se snaží lidi propojovat na jiném základě… Berme to jako takový evoluční kvas, ve kterém někdo vyhraje a spousta bude poražená,“ řekl Šlerka. 

Ekonomika + (zdroj: ČT24)

Velmi populární ve světě sociálních sítí je například služba Yammer, která tak trochu parazituje na funkcích a prostředí Facebooku. Yammer se snaží být prostředím, ve kterém v rámci jedné firmy budou její zaměstnanci komunikovat, sdílet nápady, ale pouze na vnitropodnikové úrovni. Nebo Path, který má být Facebookem pro rodinu a pár nejbližších přátel. Funkce má stejné, sdílení statusů, fotek a soukromých informací, ale pouze pro několik nejbližších.  

„Když se v dnešní době podívate na to, jak se používají online sítě, není to moc podobné realitě. Všechny máte v jednom pytli, od rodičů až po kamarády, a tahle v realitě nefungujeme, málokdy sdílíme něco v reálném světě uplně se všemi. Na Google+ vidíme, že 70 procent všech příspěvků není veřejných. Lidi ve skutečnosti nechtějí vše zveřejňovat, chtějí mít možnost jednu konkrétní věc sdílet s jedním okruhem lidí,“ popisuje Filip Hráček z Google ČR. Proto Google u své sociální vrstvy Google+ zavedl systém kruhů, se kterými sdílíte jen to, co chcete.

Systém google kruhů
Zdroj: ČT24

Sociální sítě směřují do mobilů

Dalším trendem posledních dvou, tří let je vznik sítí pro mobilní telefony. Příkladem je Instragram určený pro mobily, který nabízí sdílení fotek. V Česku nově vznikají sítě například pro pejskaře. BarkBuddy či Dog2Dog vidí potenciál v lásce Čechů k čtyřnohým přátelům. „Nápad na sociální síť vzešel velmi prozaicky. Když jsem se poprvé stal majitelem psa a dostal jsem se do té komunity, zjistil jsem, že komunita ve městech docela dobře funguje. Hlavním cílem aplikace je, aby lidé mohli společně venčit své psy. Bude fungovat na principu geolokačním, což znamená, že pomocí GPS ve vašem mobilu se objevíte na mapě a ostatní vás vidí a mohou s vámi chatovat,“ popisuje aplikaci pro pejskaře její tvůrce Václav Nekvapil. 

Kam budou sociální sítě v několika dalších letech směřovat, se velmi těžko odhaduje. Ale určitě jejich budoucnost leží v mobilech. Například na Facebook už dnes přistupuje polovina lidí z mobilu. Tato skutečnost mu dělá potíže, protože neumí zobrazovat reklamu. Jiné služby, například sonar.me a foodspotting zase nemají webové rozhraní vůbec a fungují jen na mobilech. 

„To, co nás určitě čeká, je konzumace sociálních sítí v jiných zařízeních, než jsme zvyklí. V druhé polovině roku zaznamenáme silnou integraci sociálních sítí do televizí, to znamená objeví se naplno fenomém social TV, kdy budeme přímo tweetovat a psát statusy z televize, nebo budeme mít možnost se dívat na televizní pořad a rovnou ho komentovat,“ řekl Šlerka.