Proměny veletrhů pod vlivem nových médií a internetu

Frankfurt - Jak se mění pozice světových veletrhů v letošním roce a jak reagují na nástup internetových hráčů v průběhu krizového období? Odolají konkurenci nových médií? Rozhovor exkluzivně pro ČT24 poskytl Detlef Braun, obchodní ředitel Frankfurtských veletrhů.

Frankfurtské veletrhy jsou jedním z lídrů světového veletržnictví a jedním z největších organizátorů na světě. Podle jejich šéfa Detlefa Brauna mají i navzdory nepříznivé situaci v letošním roce velmi dobrou pozici a zaznamenávají další růst. Ptali jsme se ho na celkovou situaci provozovatelů veletrhů ve světě, na nadcházející strategie Frankfurtských veletrhů i postavení českých firem.

Internet versus osobní kontakt

Veletrhům a výstavám konkurují nová média a internet a některé mají problémy přežít. Na otázku, jak se díky nim promění ty, které uspějí, Braun ve včerejším rozhovoru odpověděl: „Určitě dojde ke konsolidaci trhu, ta už ostatně probíhá. Zároveň věříme, že zájem se bude koncentrovat na velké akce s celosvětovým ohlasem. Pro nás například nějaký kanibalismus s novými médii nehrozí, je to doplňkový servis. Hlavně pro menší a střední podniky, které jsou pro nás nejdůležitějšími zákazníky, je důležitý osobní kontakt, a ten nabídneme právě my, ten nedostanou na internetu nebo u nových médií.“

Rozhovor s Detlefem Braunem (zdroj: ČT24)

Firmy podle něj netlačí na ceny, ale spíše na marketing. „V Německu se vše vyvíjí pozitivně. Vystavovatelé se stále více koncentrují na významné akce, všeobecně jsou na vlně růstu, což je dobré znamení i pro reálnou ekonomiku,“ uvedl Braun.

Reklama do celého světa

Hlavní zbraní Frankfurtských veletrhů je podle Brauna silná komunikační a marketingová strategie. Hodně se investuje do internacionalizace návštevníků i vystavovatelů, důležitými trhy jsou Rusko a další země BRICS, hlavním těžištěm je pak východní Evropa.

V Německu mají Frankfurtské trhy největší podíl mezinárodního zastoupení. „To je to, co si naši zákazníci přejí, chtějí mít přehled o světovém trhu, a taky ho dostanou“. Záleží na zaměření jednotlivých akcí, v průměru však na jejich veletrhy přijíždí 62% mezinárodních návštěvníků, vystavovatelů z jiných zemí je dokonce 71%.

Český drak na světovém trhu

Pravidelně ve Frankfurtu vystavuje 250 českých firem. „Zejména v oblasti spotřebního zboží a automobilového průmyslu jsou čím dál důležitějším partnerem. Těší nás, že české výrobky jsou stále konkurenceschopnější a dokáží využít možnosti, které jim nabízíme,“ řekl Braun.

Podle Brauna mohou Frankfurtské veletrhy pomoci prorazit českým firmám i na mimoevropských trzích. Letos pořádají více než 120 akcí, z toho dvě třetiny v zahraničí. „Celou polovinu veletrhů ale pořádáme mimo Evropu, zejména v rychle se rozvíjejících trzích, v Číně, Indii, na Středním východě, v Jižní Americe. Jsem přesvědčený, že se tam české produkty dokáží prosadit,“ uvedl.

Novinkou je český design

Nově jsou Frankfurtské veletrhy i partnerem ceny Czech Grand Design. Toto spojení má napomoci spolupráci zahraničních veletrhů a českých designérů. Braun poznamenává, že toto partnerství dává českému designu dobré šance uplatnit se na světovém trhu, uvidí ho ostatně hosté ze 150 zemí světa.

Vydáno pod