Díky maržím obchodníci vydělají i během výprodejů

Praha - Česko je plné slev. Skončila doba, kdy se zimní zboží vyprodávalo jen po zimě a kdy naopak to letní zákazníci sehnali za nižší ceny zase až na podzim. Jedna akční nabídka teď střídá druhou a zlevňuje skoro všechno, hlavně sportovní výbava a zahradní nábytek. Obchodníci během sezonních slev rozhodně neprodělají - zisk jim zaručují marže.

Klasické letní zboží za třetinu původní ceny. Takový obrázek Češi v obchodech vídali většinou v říjnu nebo listopadu. To je ale pryč. Obchodníci začínají se sezonními výprodeji čím dál dřív. „Zlevnili jsme některý sortiment na rekreační šnorchlování a potápění. Je to i kvůli e-shopům, kde jsou ceny daleko nižší než v kamenných krámech,“ vysvětluje prodejkyně sportovního vybavení z Pardubic Jana Pilařová.

Obchodníkům začaly hubené roky - jejich tržby klesají v průměru nejrychleji od krize před třemi lety. A tak se musejí snažit a měnit strategii. „Pro nás je zajímavé prodat v době léta, abychom měli místo, kam můžeme implementovat a ukázat novou kolekci,“ vysvětluje marketingový manažer společnosti Ikea Damien Perry.

Zákazníci tak mají šanci pořídit kvalitní zboží za nižší cenu. Sleva už není synonymum pro nekvalitní zbytky ze skladů. „Bavíme se hodně o slevách, o cenách, ale český zákazník se současně tak trochu skrytě modernizuje. A chce víc a víc, nejen na straně ceny, ale současně i na straně dobré a pohodlné obsluhy,“ popisuje analytik společnosti Incoma GfK Zdeněk Skála. Podle něj Češi vyžadují pohodlí při nákupu – aby bylo zboží na prodejně snadno k nalezení a nákup zabral co nejmíň času.

Marže - záruka výdělku

Tradičně nejvyšší marže jsou na obuvi a sezonním oblečení, hlavně na značkovém. U žhavých novinek v elektronice se může marže pohybovat až kolem 200 procent. U cigaret stát určil navíc 7,5 procenta, u časopisů 15 procent.

Na potravinách je podle oficiálních údajů přirážka zhruba 25 procent. Kdo chce nakupovat levně, musí do diskontů, které si přidávají nejmíň. Marže se u nich pohybuje mezi 15 až 25 procenty. Naopak až padesátiprocentní přirážka je u zboží na čerpacích stanicích na dálnici.

Na výrazně barevné cedule hlásající nižší cenu jsou Češi extrémně citliví. Podle posledních čísel ve výprodejích pořizují už více než polovinu veškerých nákupů. Akční období už trvá tak dlouho, že cena po slevě tak začíná být pro obchodníka normou. Co utrží ve zbytku roku, je pro něj bonus. Češi tak naskočili na obchodní model, který už roky hýbe okolními státy. Termíny výprodejů diktují v Evropě velké obchodní domy. Ty argumentují tím, že počátkem července se už velká města vylidní a není komu prodávat.

Události: Česko ve víru slev (zdroj: ČT24)