Češi netuší, že mají právo na kompenzace za zpožděné lety

Praha - Období dovolených se kvapem blíží a s ním se objevuje i řada historek těch, kteří zůstali přespávat na letišti kvůli zpožděnému či odloženému letu. Mnozí vůbec netuší, že v takovém případě mají nárok na extra služby a finanční kompenzaci. Češi se v evropském průměru hlásí ke kompenzacím zřídka, bohužel právě kvůli neznalosti.

Podle statistik se každý třicátý pasažér leteckých společností setká se zpožděním letu, případně jeho úplným zrušením. Proto je dobré vědět, jak se bránit. Podle legislativy Evropské unie mají cestující v případě, kdy jsou vystaveni nepříjemnostem s odkladem nebo dokonce zrušením svého letu, nárok na kompenzaci.

Cestující má právo se bránit

Právní nárok však zatím uplatňuje jen málokdo. „Tato práva zajišťuje direktiva Evropské unie, kterou se musí všechny letecké společnosti na území Evropy řídit. (…) Kompenzace nabízejí alespoň částečnou omluvu za nepříjemnosti, které cestující museli prožít. Problém je, že zatím o nich příliš cestujících neví, a tak svého práva nevyužívají,“ říká František Herynk, jednatel společnosti Click2Claim.

Už při dvouhodinovém čekání má přitom cestující nárok na občerstvení. Pokud je zpoždění delší než pět hodin, může vrátit letenku, vzít si peníze a vůbec necestovat.

Jak uplatnit nárok na kompenzaci

  • Vyžádejte si doklady: Pro uplatnění kompenzace je dobré získat si některý z dokladů, který prokazuje váš let – platnou letenku, cestovní smlouvu, palubní vstupenku či jiný doklad.
  • Řekněte si o pomoc: Existují společnosti, které vám s vyřízením kompenzace pomohou a vše vyřeší za vás. V Čechách je to společnost Click2Claim. Pro další řízení budete potřebovat jen základní informace o vás a vašem letu: datum, číslo letu a leteckou společnost, popis situace, která se stala. Pak už jen stačí vyplnit plnou moc od cestujícího k jednání s leteckou společností.
  • Kompenzaci řešte včas: evropská norma nestanovuje, do kdy je nutné kompenzaci vyřídit. Ale vždy je lepší řešit situaci co nejdříve. Několikaměsíční prodleva by mohla řízení zkomplikovat

Kompenzují se i nízkonákladové lety

„Asistenční služby jako ochranu našich cestujících proti zpožděným či zrušeným letům či dalším problémům v letecké dopravě jsme začali nabízet již v minulém roce,“ říká Miroslav Uherek, ředitel CK Air Marine Travel a člen představenstva ACK ČR.

Nárok na odškodnění má cestující i v případě, že se mu během letu ztratí zavazadlo. Podle statistik jich ze sta tisíc na místo určení nedorazí 200 a pět z nich zmizí nenávratně.