Praha – Během třetího čtvrtletí neplánují firmy v Česku výrazněji měnit počty svých zaměstnanců. Vyplývá to ze studie Manpower Index trhu práce. Průzkum se uskutečnil mezi zhruba 750 českými firmami a ukázal, že náborové plány firem jsou nižší, než je pro tuto dobu obvyklé. Může za to stagnující ekonomika a dosavadní výsledky letošního roku. Na druhou stranu jsou na tuzemském trhu i pozice, na které firmy dlouhodobě hledají kvalifikované lidi, ale narážejí na jejich nedostatek.
Do září firmy nebudou příliš měnit počty svých zaměstnanců
České firmy si čím dál víc hlídají, jestli se jim vyplatí rozšířit řady zaměstnanců - nejde přitom jen o kvalifikaci a praxi, ale hlavně o efektivitu práce. „Firmy obecně jsou pod obrovským tlakem, zvyšuje se konkurence, je obrovský tlak na marže. Oni jsou nuceni vyprodukovat více s menším počtem lidí,“ říká Jiří Halbrštát z agentury Manpower.
Nárůst počtu zaměstnanců předpovídá sedm procent zaměstnavatelů, snížení očekává šest procent a 83 procent nepředpokládá žádné změny. Čistý index trhu práce tak má pro třetí čtvrtletí hodnotu plus jedno procento. Letní měsíce patří obvykle na trhu práce k těm silnějším, kdy se rozbíhá řada sezonních projektů - týká se to hlavně venkovních prací v zemědělství, stavebnictví a dopravě. Vůle nabírat ale letos není zdaleka tak silná ani tady.
Ve třetím čtvrtletí předvídají nárůst pracovních sil zaměstnavatelé v pěti z deseti odvětví. Nejsilnější náborové aktivity hlásí stavebnictví (plus deset procent). Naopak nejslabší aktivity hlásí těžba nerostných surovin (minus 11 procent).
Jaroslava Rezlerová, generální ředitelka Manpower Česká a Slovenská republika
„Jarní a letní období obvykle znamená oživení ve stavebnictví, zemědělství, ubytování a stravování. V letošním třetím čtvrtletí jsou tyto sektory zdrženlivější v nabírání nových zaměstnanců než v předchozích letech. Obvykle tato sezona bývá nejsilnější.“
Obdobný průzkum se uskutečnil celkem ve 41 zemích a oblastech světa. Ve 33 z nich přitom zaměstnavatelé očekávají, že budou zvyšovat počet svých zaměstnanců. Týká se to například i českých sousedů Německa, Polska a Slovenska.
Společnost Manpower rovněž provedla celosvětový průzkum k nedostatku lidí s potřebnou kvalifikací. Zatímco celosvětově má problém obsadit pracovní místo kvůli nedostatku odpovídajících kandidátů více než třetina firem, v Česku je to 14 procent podniků. Mezi nejhůře obsaditelné pozice v ČR patří řemeslník, obchodní zástupce, pracovník marketingu a PR, IT pracovník, šéfkuchař a kuchař, lékař, řidič, dělník, pracovník v úklidu a mechanik.
Zaměstnavatelé tak čím dál častěji přistupují ke vzdělávání těch lidí, které už ve firmě mají. A méně už v současné době vadí skutečnost, že v pracovním týmu není tolik mladých lidí - pro absolventy bez praxe je proto čím dál těžší si najít práci.