Energetické štítky označí nově i pneumatiky

Praha - Povinné energetické štítky zatím označují hlavně elektroniku a dokážou zákazníkovi poradit, jak ušetřit za energie. Po spotřebičích teď dostanou své nálepky také pneumatiky. Zákazník ze štítků, kterými budou pneumatiky označeny od listopadu, vyčte třeba jejich vliv na spotřebu nebo hlučnost. Výrobci pneumatik jsou na změnu připravení a slibují, že nové značení jejich produkty nezdraží.

Energetické štítky představila Evropská unie v polovině 90. let. Česko se k nim připojilo po svém vstupu. Jako první se takhle značily ledničky a mrazáky, které jsou největšími domácími požírači energie. Právě spotřeba je na štítku elektronického přístroje nejdůležitějším údajem.

Šetrné spotřebiče sice stojí víc, v konečném součtu se ale vyplatí. Například za energii zaplatí ročně majitel lednice třídy C o 1 200 až 2 000 korun víc než majitel nejnovější lednice třídy A +++. Úsporné televize pak spotřebují až o třetinu míň než běžné LCD nebo plazmové obrazovky.

Zákazníci se štítky opravdu řídí. V roce 2009 prodali obchodníci ve střední a východní Evropě víc než 90 procent ledniček a praček ve třídě A nebo A +.  O pět let dřív to nebyla ani půlka. Zájem o energeticky úsporné spotřebiče potvrzuje i Pavel Sláma, který vede jeden z největších tuzemských řetězců prodávajících elektroniku. Spotřeba energie je podle něj pro zákazníky jedním z hlavních údajů, které při nákupu sledují.