Apple dostal pokutu za klamání spotřebitelů

Melbourne - Americký gigant Apple Inc. dostal od australského soudu pokutu ve výši 2,25 milionu australských dolarů (46,1 milionu korun) za klamavou reklamu. Podle soudu měl Apple uvést v omyl zákazníky, když je při uvedení nového tabletu iPad na trh letos v březnu špatně informoval v reklamě o jedné z důležitých funkcí přístroje.

V dotčené reklamě Apple uváděl, že jeho nový iPad WiFi+4G lze v Austrálii přímo připojit k mobilní datové síti 4G provozované dominantní telekomunikační firmou Telstra. Tato síť však je v jiné části komunikačního spektra a skrze iPad se k ní připojit nelze.

Apple zaplatí i za porušení spotřebitelského zákona

Podle soudce federálního soudu Mordyho Bromberga musí Apple současně zaplatit i 300 tisíc australských dolarů za porušení spotřebitelského zákona. „Je to jeden a ten samý případ, akorát rozdělený na dvě samostatné legislativní složky,“ vysvětlil redaktor serveru Živě.cz Jan Sedlák. Apple již koncem března svoji chybu přiznal a nabídl vrácení peněz všem zákazníkům v Austrálii, kteří si jeho nový iPad koupili. 

Telefonát Jana Sedláka (zdroj: ČT24)

Apple použil stejnou reklamní kampaň po celém světě, argumentoval soudce. „Touha Applu po globální uniformitě dostala větší prioritu, než potřeba dodržení australských zákonů na ochranu spotřebitelů. Takové chování je závažné a nepřijatelné,“ vysvětlil Bromberg.

„Apple by teoreticky mohl narazit i v České republice, která buduje LTE síť také na jiné frekvenci,“ prohlásil Sedlák a doplnil, že podobý problém by se mu nemusel vyhnout ani v jiných státech, pokud svou reklamu nezmění.