Dostavba dálnice D3 možná půjde ze soukromých peněz

Praha - Miliardy na dostavbu dálnice D3 by mohly jít ze soukromých zdrojů, tak zní stanovisko vlády. Jednalo by se tak o první projekt svého druhu. Za 19 kilometrů má stát zaplatit zhruba pět miliard. Peníze investor časem dostane zpět, stát bude platit, až bude dálnice v provozu. Ministerstvo dopravy nyní začne pracovat na dokumentaci k výběru zhotovitele, znám by měl být do konce roku.

Dálniční povrch mezi Bošilcem a Borkem stát přijde na zhruba pět miliard korun. Částku zapatí soukromý investor. Od státu ale poté bude dostávat peníze za její provozování. Stavět by se mělo začít na jaře 2014, dokončení se plánuje o dva roky později.

„Zahájení plateb koncesionáři započne až v okamžiku zprovoznění daného úseku dálnice,“ uvedl ministr dopravy Pavel Dobeš. Platby budou zahrnovat náklady na provoz a údržbu komunikace a jejich výše bude dále záviset na tom, v jaké kvalitě bude zhotovitel silniční úsek udržovat.

Stavba ze soukromých peněz je vhodná

  • Umožňuje postavit potřebné komunikace i v době, kdy na to kvůli ekonomické situaci nejsou prostředky ve státním rozpočtu.
  • Příležitost pro stavební společnosti, které se za nynějšího stavebního útlumu potýkají s poklesem zakázek.
  • Pozitivní dopad mají projekty PPP i na výběr firemních daní, což přinese peníze do státního rozpočtu.

Petr Nečas nicméně nepovažuje PPP projekty (Projekty partnerství veřejného a soukromého sektoru) jako jednoduchý všelék na nedostatek peněz pro výstavbu dopravní infrastruktury. Zadáním PPP projektů totiž státu vzniká závazek zhotoviteli dlouhodobě investované prostředky splácet, čímž vznikají mandatorní výdaje. Délka splácení je podle předběžných propočtů stanovena na 30 let.

Celá dálnice D3 má měřit 170 kilometrů. Zatím je v provozu asi dvacetikilometrový úsek u Tábora a staví se 25kilometrová část mezi Táborem a Veselím na Lužnicí.