České firmy potřebují nová odbytiště

Praha - České firmy jsou podle vlády příliš závislé na vývozu do Evropy. Na trhy unie směřuje přes osmdesát procent zboží. Stát proto českým podnikům pomáhá s pronikáním na vzdálenější trhy. Ministerstvo zahraničí v těchto dnech pořádá konferenci, na které se chce od podnikatelů dozvědět, jak podporu zefektivnit.

V době ekonomické krize je export nutné diverzifikovat. Nikdo zatím neví, jak dlouho bude Německo táhnout evropskou ekonomiku. Poptávka slábne, firmy krachují, najít dobrého exportního partnera je v Evropě loterie. Prodávat asijské trhy se tak stává stále reálnější myšlenkou firem.

„I na nových trzích se totiž dobře prodávají hlavně tradiční české výrobky - autodíly, stroje nebo například sklo, které si oblíbili na Blízkém východě. Příležitost na nich ale můžou najít i další firmy,“ popisuje generální ředitel společnosti Mitas Jaroslav Čechura.

Právě nanotechnologie mají v Číně, Japonsku nebo ve Spojených státech větší šanci na úspěch než v Evropě. „Evropa zaostává především v takové nekonzistentní strategii, to znamená, že se hodně investuje do výzkumu v oblasti nanotechnologií, ale co schází, je transfer znalostí, jejich komercionalizace,“ konstatuje manažerka pro obchod a marketing společnosti Nanoprogres Liliana Berezkinová.

Nová exportní strategie vlády počítá se zdvojnásobením obchodních misí. Hlavně v zemích, ve kterých mají podle vlády čeští podnikatelé největší šanci uspět. Vývozcům se přitom v poslední době rekordně daří. Vloni vyvezli nejvíc zboží v historii, celkem za tři biliony korun.