Třísystémové lokomotivy 109E se měly stát novou chloubou největšího tuzemského výrobce vlaků. Většina z 20 lokomotiv objednaných Českými drahami sice už jezdí po českých kolejích, podmínkou drah ale byla homologace v Německu, aby mohly vlaky bez přepřahání jezdit i v zahraničí.
Jak uvedl deník, lokomotiva měla při schvalování v Německu problém s tlumiči při maximální rychlosti 200 kilometrů za hodinu. Nyní výrobce zkouší několik variant tlumičů, potvrdila MfD mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá.
Podle smlouvy měly stroje získat všechna potřebná povolení nejpozději v roce 2009. Tento termín už byl ale několikrát odložen a stále není jasné, kdy se tak stane.
ČD si nyní musí kvůli nedostatku třísystémových lokomotiv pronajímat stroje od rakouských drah, ročně za ně zaplatí kolem 70 milionů korun. Škoda vysvětluje zpoždění změnou norem během vývoje, kvůli které se musela lokomotiva přeprojektovat. Pro Škodu je zpoždění zásadním problémem také kvůli tomu, že nemůže svou lokomotivu nabízet v zahraničních tendrech.