ŘSD zveřejnilo kompletní seznam zájemců o opravu D1

Praha - Do tendrů na opravu D1 se přihlásilo 13 firem. O všech pět zakázek na jednotlivé úseky mají zájem totožné firmy. Jsou mezi nimi například Metrostav, Skanska, Strabag nebo Eurovia CS, která se s ŘSD několik měsíců pře o to, kdo zavinil zvlnění části dálnice D47 u Ostravy. Ředitelství teď čeká posuzování nabídek. Pokud se žádný z uchazečů neodvolá, mohla by rekonstrukce první pětice vybraných úseků začít počátkem října.

Kromě velkých dodavatelů se do výběrového řízení přihlásilo i množství konsorcií, které vznikly přímo za účelem boje o konkrétní zakázku, uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martina Vápeníková. Hodnotící komise teď u všech žádostí určí, zda jednotliví žadatelé splňují kvalifikační kritéria.

V druhém a závěrečném kole výběrového řízení se pak bude rozhodovat především na základě nabídkové ceny. Uskutečnit by se mělo nejdříve v průběhu srpna, kdy vyprší lhůta pro odvolání proti případnému vyloučení v prvním kole. 

S pracemi se začne 5. října nebo později

Se samotnou rekonstrukcí dálnice by se podle Vápeníkové mělo začít nejdříve 5. října. Skutečné zahájení oprav ale může významně pozdržet případné odvolání některého z uchazečů k antimonopolnímu úřadu. Pokud by se některá z firem odvolala, což není nepravděpodobné, začátek stavby by to výrazně oddálilo. Ředitelství by tak podle mluvčí mělo problém i se zahájením přípravných prací v zimních měsících.  

Rekonstrukce D1
Zdroj: ČT24/ŘSD

Rekonstrukce dálnice D1 je nezbytná. Odborníci z dopravní fakulty ČVUT upozorňují, že další odklad rekonstrukce by znamenal jen zhoršování stavu nejstarší české dálnice. O modernizaci dálnice rozhodlo ministerstvo dopravy vloni v červnu v souvislosti s prasklinou na jedné z betonových desek, kde se vytvořil deseticentimetrový schod. Několik motoristů si na něm dokonce poškodilo své automobily. Tehdy úřad chtěl začít s opravami na jaře letošního roku.

ŘSD zakázku na modernizaci prvních pěti úseků měřících dohromady necelých 40 kilometrů odhadlo na 4,4 miliardy korun. Pro letošek je zajištěné financování ve výši 1,5 miliardy korun. Modernizace těchto prvních úseků by měla být hotová do konce příštího roku.

Po D1 se jezdí již 32 let

Snahy o výstavbu dopravní tepny spojující Prahu s Brnem se objevily už za první republiky. První práce pak začaly za okupace, kdy se začalo stavět několik mostů. Na konci války však byla výstavba zastavena. S výstavbou nynější dálnice D1 se začalo až v roce 1967. První 21kilometrový úsek z Prahy do Mirošovic pak byl uveden do provozu v roce 1971. K finálnímu propojení české a moravské metropole nakonec došlo až v roce 1980.

Stavební společnosti a konsorcia, které podaly nabídky na modernizaci D1:

  • Sdružení M-Silnice + Bogl a Krýsl + Berger Bohemia
  • Swietelsky stavební
  • EUROVIA CS
  • Sdružení CPI pro D1
  • Strabag, a.s.
  • Metrostav, a.s.
  • Sdružení Hochtief CZ, a.s. - Silnice Čáslav - Holding, a.s. modernizace D1
  • OHL ŽS, a.s.
  • Skanska, a.s.
  • Dálniční stavby Praha, a.s.
  • Sdružení D1 modernizace - úsek 21 *
  • Sdružení D1 modernizace - úsek 21, EXIT153 Lhotka - EXIT 162 Velká Bíteš *
  • Sdružení D1 - Lhotka - Velká Bíteš *

*Jména těchto konsorcií se mění podle jednotlivých úseků