Problémy registru vozidel: Za práci i nepráci platí stát 13 milionů

Praha - Ministerstvo dopravy platí firmě ATS-Telcom Praha, která provozuje problémový registr vozidel, za IT služby pro resort měsíčně přes 13 milionů korun. Peníze jí vyplácí bez ohledu na to, zda její služby využívá. Za tři roky platnosti smlouvy tak úřad firmě zaplatí 474 milionů korun. Zakázku na provoz registru firma získala bez výběrového řízení. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže se proto nyní rozhodl prošetřit, zda ji ministerstvo nezadalo v rozporu se zákonem. Zatímco úřad si situaci teprve ujasňuje, IT odborníci už mají jasno: příprava nového systému byla zfušovaná, a to jak na straně dodavatele, tak ministerstva.

Smlouvu za ministerstvo podepisoval tehdejší náměstek ministra Roman Boček a ministerstvo platí společnosti ATS-Telcom Praha měsíčně 13 166 693 korun (celkově by tak měla být vyplacena částka cca 474 milionů korun) bez ohledu na plné využívání či nevyužívání služeb.

Ministerstvo prý chtělo ušetřit

Ministerstvo dopravy se k uzavření smlouvy na vývoj a provoz nového registru aut s firmou ATS-Telcom Praha údajně rozhodlo proto, aby ušetřilo. „Finanční prostředky na vývoj a zřízení aplikace byly použity z nevyužívaných finančních prostředků, které by musely být stejně proplaceny,“ uvedl v prohlášení ministr dopravy Pavel Dobeš. „Tam zbývaly peníze, které byly nevyčerpatelné, a jako dobrý hospodář jsem rozhodl, že tyto peníze bude dobré dočerpat v podobě nové zakázky,“ potvrdil České televizi tehdejší náměstek ministra dopravy Daniel Bartek.

A právě toto rozhodnutí teď prověřuje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. „V současné době ověřujeme některé skutečnosti u zadavatele a zjišťujeme, zda existují důvody k zahájení správního řízení,“ uvedl mluvčí úřadu Martin Švanda.

Reportáž Jana Černého (zdroj: ČT24)

Podle ministerstva dopravy jsou problémy s CRV důsledkem nečinnosti několika předchozích vedení resortu, která převod registru z ministerstva vnitra pod ministerstvo dopravy odkládala už od roku 2001. „Současné vedení ministerstva dopravy bylo první, které nový centrální registr vozidel začalo řešit,“ uvádí Dobešův resort. Na začátku tohoto roku byl také podepsán dodatek k dřívější smlouvě se společností ATS, díky kterému byly zpřísněny sankce v případě neplnění.

Dobeš: Nebylo možné dohnat Bártovo manko

Za působení Víta Bárty v čele resortu nebylo například vůbec připraveno otevřené výběrové řízení na CRV, dodává. Bylo vypsáno pouze výběrové řízení na konzultační služby, jak s přípravou CRV postupovat. Při tomto postupu, kdy bylo nejdříve vypsáno výběrové řízení na konzultační služby a teprve po jeho plnění by bylo vypsáno výběrové řízení na samotný registr, by nebylo možné zprovoznění registru v žádném případě stihnout. 

Ministerstvo zatím aplikaci CRV oficiálně nepřevzalo, a to především z důvodu problémů při jejím spuštění. Do této chvíle ani nezaplatilo žádné finanční prostředky vyplývající ze smlouvy „Zajištění podpory provozu Centrálního registru vozidel“. Jedná se o částku 32,428 milionu korun včetně DPH. Uváděná částka za software aplikace CRV ve výši 37 milionů korun je součástí smlouvy z roku 2010 a firmě by byla vyplacena i tehdy, kdyby se aplikace CRV nerealizovala.

Brno bude náklady vyžadovat po ministerstvu dopravy

Například brněnská radnice bude náklady spojené se špatným fungováním registru vozidel vyžadovat po ministerstvu dopravy. Primátor to doporučil i občanům. Peníze vynaložené navíc by se mohly týkat například přesčasů pracovníků úřadu. Tajemník radnice náklady spočítá a primátor Roman Onderka (ČSSD) hodlá případný účet poslat ministerstvu.

„Je to velký smutek nad neprofesionalitou ministerstva dopravy a firmy, která registry dělá. Úředníci se snaží, seč jim síly stačí, aby lidem vyhověli,“ prohlásil Onderka. Úkony v registru vozidel v novém systému mohou podle něj trvat až pětkrát déle. „Doporučil jsem i občanům v Brně, pokud jim vznikly nějaké náklady spojené s registrem, aby je tvrdě vyžadovali po ministerstvu dopravy,“ dodal.

Jan Wagner, IT konzultant

„Byla podceněna příprava celého systému. Tým, který to dělal, ať už na straně dodavatele, tak na straně ministerstva, prostě selhal. Jsou to lidé, kteří tomu nerozumějí.“

Odškodnění za nefunkční registr chtějí po ministerstvu dopravy zatím tři lidé, kteří o peníze písemně požádali. Je mezi nimi jeden podnikatel a dvě fyzické osoby. „Celkem požadují odškodnění ve výši 25 700 korun,“ oznámil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Registr se dál potýká s problémy

Kvůli náporu žadatelů se i dnes, tedy desátý den od spuštění nového systému, na pobočkách centrálního registru aut po celé zemi tvořily dlouhé fronty. Nový systém je stále pomalý a nestabilní. „Jsme na 60 procentech výkonu oproti normálu,“ podotkl vedoucí registru Brno Ladislav Prudil. Pražská pracoviště registru aut dnes odbavila 1 054 žadatelů. Dříve úředníci zvládli obsloužit dvojnásobný počet. Kvůli náporu lidí pracovníci opět omezili vydávání pořadových čísel.