Kdo si nedá při nákupu letenek pozor, připlatí si

Praha – Pokud si při nákupu letenek nedáte pozor, prodejce vám může automaticky přidat pojištění proti stornu, o které jste vůbec nestáli. Tím ale porušuje předpisy, tvrdí časopis dTest. Podobně se přitom chovají téměř všichni velcí tuzemští prodejci letenek. A při objednávání letenek je třeba dávat si pozor i na další nejasnosti, prodejci například neuvádí částku za zprostředkování prodeje. Nicméně oproti minulým letům se situace zlepšila, prodejce má totiž povinnost uvádět už od počátku objednávky konečnou částku, kterou zákazník za letenku zaplatí.

Při objednání letenky je zákazníkům často automaticky přibaleno pojištění storna. To si sice může jednoduchým krokem z objednávky odstranit, lidé jsou ale často nepozorní a za pojištění si tak připlatí. Pojištění storna navíc není pro zákazníky ani příliš výhodné, je totiž platné jen za poměrně přísných podmínek, především jde o storno ze zdravotních důvodů.

V České republice je přitom přednastavené pojištění jako součást letenky téměř pravidlem. Podle časopisu dTest ale tato praktika porušuje zákon o ochraně spotřebitele. Velké prodejce, jako je Student Agency, Asiana a Čedok, dTest vyzval, aby přizpůsobili své nabídky v e-shopech a pokud tak neučiní, upozorní dozorové orgány.

Rozhovor s Milošem Borovičkou z časopisu dTest (zdroj: ČT24)

Dalším problémem při nákupu letenek přes internet je zahrnutí provize ze zprostředkování prodeje mezi poplatky spojené s letem. Poplatek ve výši kolem 500 korun, který připadne zprostředkovateli, je zahrnut mezi letištní a palivové poplatky. Zákazník tak nemá přehled, z čeho se cena letenky skládá.

Ve srovnání s minulými lety je ale situace na trhu s letenkami transparentnější, především proto, že prodejce musí uvádět celkovou cenu letenky už na počátku objednávacího procesu. Jistotou je pak nákup v kamenném obchodě, kde je pro prodejce složitější vnutit zákazníkovi službu, o kterou nemá zájem.