„Zákazník je šetrnější, co se vydávání peněz týče, ale právě proto si myslím, že reagují velmi dobře zákazníci na výprodejové akce nebo na jiné slevové akce,“ popsala mluvčí oděvního řetězce C&A Monika Žilková. Spokojen s výprodejem je také například řetězec Marks&Spencer, podobné množství zákazníků jako loni přilákaly slevy i do Tesca.
Nejvíc zlevněného zboží nabízejí právě obchodníci s oblečením. To se teď dá pořídit až o dvě třetiny levněji než na začátku léta. I díky takovým akcím bylo oblečení v červnu skoro jediné zboží, kvůli kterému byli Češi ochotní v obchodech častěji vytáhnout peněženku. Prodejci vydělali o 2,5 procenta víc než v květnu.
Zlevňují ale také prodejny s elektronikou. Tam najdete cenovky často až s poloviční cenou. Sezonního zboží se ve velkém zbavují také drogerie. A k rekordmanům ve zlevňování patří i prodejci vybavení pro byt, dům a zahradu, zlevnili až o 80 procent.
Podle statistik se navíc daří prodeji všeho, co si lidé můžou koupit přímo z domova. Zájem o zboží v internetových obchodech roste bez přestávky už od roku 2009. V červnu se tržby e-shopů zvýšily skoro o 8 procent, zatímco maloobchod jako celek dál mírně klesal. Kromě internetu mají Češi v oblibě také outletová centra. Například návštěvnost pražské Fashion Areny se za prvních šest měsíců letošního roku zvýšila meziročně o 12 procent.
Martina Drtinová, poradenská společnost Incoma GfK
„Český zákazník ani ve zhoršené ekonomické situaci nerezignuje na nákup značkového zboží, věnuje však úsilí tomu, aby jej získal v akci či slevě - a proto jsou outlety ideálním místem.“
Maloobchodní tržby začaly klesat letos v březnu. V dubnu se propadly o více než 4 procenta. V červnu propad maloobchodu zmírnil právě start letních výprodejů. Podle odborníků přiměla Čechy na jaře šetřit obava z rozpočtové konsolidace, jejíž součástí je i zvyšování daně z přidané hodnoty. Tržby obchodníků klesají také kvůli drahým pohonným hmotám, které řidiče vyhánějí od pump.
