Medailoví olympionici mohou za reklamu inkasovat miliony

Praha - Čeští sportovci, kteří uspěli na letní olympiádě v Londýně, výrazně zvýšili svůj marketingový potenciál a díky reklamním aktivitám si nyní mohou přijít i na několik milionů korun ročně. Sportovci díky příjmům z reklamy financují svoji přípravu a vytvářejí si finanční rezervy na dobu, kdy ukončí sportovní kariéru. Olympiáda v Londýně znamenala pro české sportovce největší úspěch za posledních 16 let.

„Známé jméno a dobrý výsledek (na letní olympiádě), což je případ například Báry Špotákové, je dobrým předpokladem k tomu, že se příběh sportovce bude dál rozvíjet a bude ještě zajímavější pro sponzory,“ uvedl prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace Pavel Brabec. „Nejlepší z nich mohou počítat s ročním příjmem (z reklamních aktivit) v násobku milionů korun,“ dodal.

Češi v Londýně zabodovali

Čeští sportovci v soutěžích pod pěti kruhy v Londýně vybojovali celkem deset medailí, čtyři zlaté, tři stříbrné a tři bronzové. Jasně překonali Peking, Atény, Sydney i ty nejoptimističtější předpovědi. Lépe dopadla v samostatné historii České republiky pouze olympiáda v Atlantě v roce 1996, kde měli Češi o jeden bronz víc.

Zlatou pečeť olympiádě v Londýně dali oštěpařka Barbora Špotáková se skifařkou Miroslavou Knapkovou, moderním pětibojařem Davidem Svobodou a bikerem Jaroslavem Kulhavým. Stříbro vyjeli skifař Ondřej Synek, kajakář Vavřinec Hradilek a ve Wimbledonu uspěly tenistky Andrea Hlaváčková a Lucie Hradecká. Bronz mají překážkářka Zuzana Hejnová, kajakáři Daniel Havel, Lukáš Trefil, Josef Dostál, Jan Štěrba a střelkyně Adéla Sýkorová.

Medaile je jen prvním krůčkem k úspěchu

Šanci na úspěch v reklamní branži mají podle Brabce všichni čeští medailisté. Důležité ale bude, aby médiím a veřejnosti nabídli zajímavý příběh a uměli s ním dlouhodobě pracovat. „O sportovci se zkrátka musí hodně mluvit a psát,“ podotkl.

Olympijská medaile ovšem není nutným předpokladem k získání příjmů z reklamy. „Nechci napovídat, ale klasickým příkladem je Štěpánka Hilgertová. Má dlouhodobě dobrou formu a je to příjemná dáma. Někdo může na olympiádě skončit čtvrtý, ale v srdcích lidí zůstává na prvním místě,“ míní Brabec. Hilgertovou mohli lidé už dříve vidět v reklamě na čokoládovou pomazánku a stala se i tváří jedné pojišťovny.

Například Aleš Valenta, který na olympiádě v Salt Lake City vyhrál zlato v akrobatickém lyžování, vzápětí podepsal několik velkých smluv. Do portfolia jeho sponzorů se zařadila automobilka, distributor žvýkaček, mobilní operátor a velký výrobce sportovního zboží.

Zkušenosti s reklamou má také olympijská vítězka z Turína Kateřina Neumannová, která v minulosti spolupracovala s telekomunikačními společnostmi a podepsala smlouvu na propagaci margarínu. Účinkovala také v reklamě na zubní pastu.