Proč smartphony a tablety vypadají v podstatě stejně?

Praha – Apple nedávno porazil ve sporu o patenty konkurenčního výrobce mobilních telefonů a tabletů Samsung. Porota v kalifornském San José rozhodla, že Samsung musí zaplatit jednu miliardu dolarů (téměř 21 miliard korun) za to, že neoprávněně používal patenty společnosti Apple a mimo jiné okopíroval i vzhled přístrojů. Podle odborníka na digitální technologie Toma Chatfielda tyto soudní bitvy jen odhalují, jak vzácná je ve skutečnosti inovace v současném světě digitálních technologií. Kvůli tvrdé konkurenci s nemilosrdnými darwinovskými zákony přežití je totiž jednodušší dosáhnout úspěchu napodobováním, napsal ve svém článku pro server BBC.

Verdikt přesně vypočítal, kde měli vývojáři Samsungu opisovat. Zaoblené rohy přístroje a displej v jeho středu? Okopírované! Zakulacené rohy čtvercových ikon v menu? Okopírované! Poskočení na konci stránky, zvětšování a zmenšování obrazu dvěma prsty, automatické otáčení obrazu nebo listování ve fotografiích? Na to všechno má podle soudu patent Apple.

Samsung hned po vynesení rozsudku uvedl, že se odvolá. Soud dal podle jihokorejského technologického giganta totiž Applu neoprávněně výhodu činit si nárok na tak „obyčejné“ věci, jako jsou zaoblené hrany u obdélníku.

A v tom je jádro problému – jsou opravdu charakteristické znaky produktů Applu obyčejné, nebo jedinečné? Zmíněný soudní spor podle Chatfielda poukázal právě na otázku „obyčejnosti“ či „zjevnosti“ technologických řešení, která je klíčová při vymáhání z nich vyplývajících patentů. Jinými slovy, jak zjevný, samozřejmý či obyčejný se jeví ten či onen způsob řešení – a to je podstatné – v momentě vzniku patentu. Protože vnímání toho, co je moderní a co obyčejné, se v průběhu času mění.

Jak upozornil americký patentový právník Leonid Kravets ve svém textu na webu TechCrunch, v roce 2007 se mnozí vysmívali Applu, protože jeho tehdy nově představený iPhone neměl klávesnici. Pět let poté je přitom mobilní telefon s klasickou klávesnicí v podstatě vzácností. „Proto si nemyslím, že je přehnané prohlásit, že Apple svým iPhonem způsobil zásadní převrat v odvětví mobilních telefonů,“ napsal Kravets.

Spolehlivý recept na úspěch? Napodobování

Opisování v odvětví digitálních technologií považuje Chatfield za něco nevyhnutelného. „Co se týče designu, je čím dál zjevnější, že největší tlak v této oblasti nesměřuje na inovace. Je to kombinace brutálního konkurenčního boje s téměř darwinovskými rysy, která nutí spíš k přesnému opaku – k homogenizaci,“ píše Chatfield. „Spolehlivým receptem na úspěch je v prvé řadě dělat věci tak, aby vypadaly stejně a vyvolávaly stejné dojmy.“

„Osobitost se tak pravděpodobně stane ještě cennější komoditou než kdykoli předtím. Není ale jednoduché si ji zachovat v době zesilující konkurence a rostoucích nároků uživatelů, kdy většina hráčů musí neustále držet to nejvyšší tempo, aby zůstali alespoň na dohled špičce technologického vývoje.“

„Pro některé samozřejmě jednotvárnost nabídky stále představuje příležitost k narušení či zvrácení rozšířených trendů. Přesto téměř všechny společnosti, které doufají v úspěch na poli digitálních technologií, mohou stále častěji přistihnout samy sebe mezi dvěma mlýnskými kameny, když dojde na krutovládu uživatelských zkušeností. Originalita je drahý hazard,“ míní Chatfield.

I s pokutou se to vyplatí

Apple a Samsung jsou největší světoví prodejci smartphonů a dohromady mají pod kontrolou více než polovinu globálního trhu. Samsung se přitom nedávno stal i největším světovým výrobcem mobilních telefonů, tedy nejen smartphonů, ale všech mobilních přístrojů. Z vrcholu tak odsunul finského výrobce Nokia.

Ať už tedy Samsung od Applu opisoval, či nikoliv, podle názoru amerického blogera a technologického odborníka Roberta Scobla se mu stejně vyplatí. I přesto, že zaplatí jednu miliardu dolarů.

"Myslím, že i tak je to pro Samsung slušná výhra. Proč? Protože za pouhou jednu miliardu dolarů se stal druhou nejziskovější firmou vyrábějící mobilní telefony. Vsadím se, že společnost RIM (Research In Motion, výrobce telefonů BlackBerry – pozn. red.) si přeje, aby bývala okopírovala iPhone mnohem dříve, než to udělala. Stejně tak Nokia a HTC a celá řada dalších výrobců. Samsung je v lepší kondici než kterákoliv ze zmíněných firem právě proto, že okopíroval iPhone," domnívá se Scoble.

Vydáno pod