Obchodní centrum Olomouc City vydraženo za 373 milionů korun

Praha – V největší nedobrovolné dražbě, jaká se kdy v Česku uskutečnila, získala investiční společnost Mint Investments jedno z největších moravských obchodních center – Olomouc City. Zaplatí za něj 373 milionů korun, vyvolávací cena činila 215 milionů. Soudní znalec odhadnul hodnotu areálu na 430 milionů korun.

„Licitace se zúčastnilo šest zájemců, převážně českých investorů. Dražba trvala půlhodinu a licitovalo se velice živě. Celkem bylo 49 příhozů, minimální činil 100 tisíc korun, ale přihazovalo se i několik milionů,“ uvedl obchodní ředitel dražební společnosti Naxos Libor Nevšímal. Vítěz má měsíc na doplacení vítězné ceny a pak centrum převezme.

Moderní obchodní centrum Olomouc City je na severozápadním okraji centra Olomouce podél Pražské ulice. Z jižní strany ho lemuje velké parkoviště a přístupová silnice a ze severozápadu dálniční okruh kolem Olomouce. Celková pronajatelná plocha činí přibližně 18 tisíc metrů čtverečních a v současné době si ji téměř celou rozdělilo kolem 80 nájemců. Dvanáct procent plochy obsazeno není. Hlavním nájemcem je společnost CineStar.

Centrum zahájilo svůj provoz před sedmi lety a je jedním z největších komplexů svého druhu v regionu. Jeho provozní zisk činí 44,5 milionu korun ročně. Dosavadním vlastníkem centra byla firma aAIM Czech Republic. Podle Nevšímala z Naxosu ale nesplácela úvěr a banka tak prostřednictvím dražby uspokojila svou pohledávku. Podle realitních makléřů šlo o ojedinělou záležitost – podobný komplex se totiž u nás ještě nikdy nedražil.

ČESKO – SUPERMARKETOVÁ VELMOC

V Česku je v přepočtu na obyvatele víc nákupní plochy než v Belgii nebo Německu – na jednoho Čecha připadá metr čtvereční prodejní plochy. A po letech útlumu se začínají tuzemské nákupní chrámy opět plnit. Zatímco v roce 2011 nevyrostlo v Česku ani jedno velké nákupní centrum, letos to mají být tři a příští rok jich dokonce přibude šest.

Jejich návštěvníci jsou ale čím dál náročnější. Platí, že obchodní centra se musejí přizpůsobovat lidem, kteří žijí v okolí. Například tam, kde žijí hlavně rodiny s dětmi, se luxusní značky nechytnou. Zákazníkům vadí i špatná dopravní dostupnost.

„Polarizace na trhu se dále prohlubuje. Rozevírají se nůžky mezi úspěšnými centry a těmi, které se potýkaly s problémy,“ říká vedoucí oddělení výzkumu DTZ Lenka Šindelářová. Velká očekávání se nepodařilo naplnit třeba Galerii v Butovicích, ruzyňské Šestce nebo brněnskému Futuru.

Už přitom nestačí jen naplnit nákupní centrum zajímavými obchody. Aby bylo úspěšné, potřebuje nabídnout víc – některá sázejí na fitness, jiná na kina, kasina nebo bowling. A třeba v ostravské Nové Karolině mají obrovské LED obrazovky a promítací systém na stěny.

Současné trendy ale mají i své odpůrce – podle architektů obchodní domy vysávají život z měst. „Ideální by bylo, aby se umožnila výstavba klasické městské struktury. V přízemí obchody, nad tím patra kanceláří, nad tím bydlení, tak to dohromady vytváří čtvrtě, které jsou daleko víc životaschopné,“ myslí si architekt Pavel Hnilička.

Vítěz dražby Mint Investments je realitní firma sídlící v Praze a Bratislavě. Podle posledních dostupných informací spravuje firma ve třech fondech majetek v investiční hodnotě kolem 500 milionů eur, tedy asi 12,4 miliardy korun. O tom, jaké plány má s olomouckým obchodním centrem, kterým každý měsíc projde čtvrt milionu zákazníků, ale zatím nechce příliš mluvit.

Obchodní centra tématem Událostí (zdroj: ČT24)
Vydáno pod