Makro rozjíždí franšízové večerky, vlastníky budou především Vietnamci

Praha – Obchodní řetězec Žabka bude mít vážného konkurenta. Podle magazínu Forbes totiž obchodní řetězec Makro v ČR zakládá sít večerek Můj obchod, které na základě franšízové licence budou provozovat většinou vietnamští majitelé. Do konce září by se měl zeleno-oranžový nápis Můj obchod rozsvítit na dvaceti pobočkách.

Vietnamci představují sedm procent z osmi set tisíc zákazníků Makra a celkově osm procent tržeb této společnosti. Právě vietnamské obchůdky, které ve většině českých měst již nahradily klasické večerky, budou základním stavebním kamenem nového řetězce. V pražských Průhonicích, Stodůlkách nebo středočeských Olbramovicích se už první krámky začínají měnit podle nového konceptu, který by měl konkurovat třeba řetězci Žabka.   

Do konce září má mít nový řetězec dvacet poboček a dál se bude rozrůstat po celé republice. Minimálně polovina z obchodů bude patřit Vietnamcům. „Můj obchod je koncept takzvaných soft franšíz. Prodejci budou mít stejné uniformy, v obchodě budou stejné košíky, osvětlení, design cenovek či akční nabídky. Jinak si ale ceny může každý obchodník zvolit tak, jak chce,“ řekl magazínu Vo Van, devětačtyřicetiletý manažer, kterého Makro do Česka přivedlo. Má šéfovat dvacetičlennému týmu, který funguje jako spojka mezi rostoucí vietnamskou komunitou v Česku a řetězcem.

Axel Hluchy, generální ředitel české pobočky Makra

„On zná všechny a všichni znají jeho. Mezi Vietnamci v Česku se mu už říká Mr. Makro.“

Makro chce svojí novinkou pomoci svým zákazníkům i sobě. „Když se bude dařit jim, bude se dařit i nám. Naše tržby jsou toho důkazem,“ dodal Hluchy. I když Makro nezveřejňuje výsledky v jednotlivých regionech, Hluchy tvrdí, že zisk české dcery je v rámci skupiny Metro Cash & Carry jeden z největších na světě. Výrazně tomu prý přispívají právě v Česku žijící Vietnamci. „V segmentu nezávislých maloobchodníků jsme i v krizi rostli o 15 procent, to je fantastické,“ uzavírá Hluchy.