Pražská galerie vypsala zakázku na pojištění svého majetku

Praha - Galerie hlavního města Prahy (GHMP) si chce nechat pojistit majetek, který má ve správě. Cena veřejné zakázky, jenž GHMP vypsala, činí přes deset milionů korun. Výběrové řízení na pojištění se týká deseti domů a všech cenných uměleckých děl. Hodnota některých z nich je ale hodně vysoká a v případě Muchovy Slovanské epopeje podle odborníků dokonce nevyčíslitelná.

Předmětem plnění veřejné zakázky je poskytnutí pojištění budov a uměleckých předmětů, které jsou ve správě GHMP, a pojištění obecné odpovědnosti zadavatele. Celková předpokládaná hodnota veřejné zakázky včetně opčního práva činí 10,4 milionu korun, stojí v zadání zakázky. Lhůta pro podání nabídek končí 9. listopadu.      

Součástí výzvy je i seznam děl, která chce galerie pojistit. Z něho vyplývá, že pojistná hodnota Slovanské epopeje je čtyři sta milionů korun. Suma však neodráží uměleckou hodnotu epopeje, peníze by měly pokrýt jen její případné poškození. Galerie sama přiznává, že na pojištění její umělecké hodnoty třeba proti krádeži peníze nemá. „Je to pojistka především proti vandalismu a přírodním pohromám,“ konstatuje tisková mluvčí GHMP Michaela Moučková.

  • Instalace Slovanské epopeje ve Veletržním paláci zdroj: GHMP http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/36/3568/356767.jpg
  • Instalace Slovanské epopeje ve Veletržním paláci zdroj: GHMP http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/36/3568/356766.jpg
  • Instalace Slovanské epopeje ve Veletržním paláci zdroj: GHMP http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/36/3568/356765.jpg
  • Instalace Slovanské epopeje ve Veletržním paláci zdroj: GHMP http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/36/3568/356764.jpg

I ostatní pojistné částky tak odráží jenom pojistná rizika při poškození. Mezi nejdražší pojistky galerie tak patří například obraz Emila Fily Svatební košile (milion korun), obraz Toyen V mlze (1,8 milionu) nebo obraz Jana Zrzavého San Salvatore (1,5 milionu). Galerie si chce nechat pojistit i budovy. Trojský zámek by měl být pojištěn na 330 milionů korun. Kromě zámku v Troji chce nechat galerie pojistit i devět dalších domů, které spravuje například dům U Kamenného zvonu anebo dům U Zlatého prstenu.

Cena pojistného u domácích pojišťoven je dražší než u zahraničních

Stanovit opravdovou cenu uměleckého díla není jednoduché. Podle Jiřího Rybáře ze společnosti Art Consulting je stanovená cena díla vždy tak trochu subjektivní názor znalce.  Nejobjektivnějším kritériem je proto podle Rybáře aukce.

Umělecká díla si nechávají pojistit i soukromé galerie. Ty si ale většinou však stěžují, že cena pojistného u domácích pojišťoven je dražší než u zahraničních a také chybějí pojišťovny, které se specializují na umělecký majetek.

Příspěvkové instituce jako například Národní galerie jsou kryty pojistkou ministerstva kultury. Ministerstvo ji uzavřelo letos na veškerý majetek, který spravuje, v hodnotě 250 miliard korun. I zde je majetek pojištěn hlavně pro případ katastrofických událostí. Vítěz výběrového řízení majetek pojistil na čtyři roky za osmdesát milionů korun.

Na kolik se v Česku významná díla pojišťují?

  • Picassův obraz Sedící žena, který je v soukromých rukách, má pojistnou hodnotu 75 milionů korun.
  • Na osm milionů eur, tedy asi 197 milionů korun, je pojištěný obraz Gerharda Richtera Strýc Rudi, vystavený v Lidicích.
  • Loňská výstava Decadence Now v pražském Rudolfinu, kde bylo k vidění 161 děl z 51 míst Evropy, byla pojištěná na 146 milionů korun.

Pojištění obrazů má logický základ. Ze všech uměleckých děl se totiž nejvíce kradou právě obrazy. Nejčastějším cílem zlodějů jsou ty od Pabla Picassa, kterých bylo ukradeno přes jedenáct set. Z dílny Salvádora Dalího chybí víc než pět set obrazů. Pak následuje Andy Warhol s 343 díly a nakonec 337 obrazů od Rembrandta. Celkově se podle Mezinárodního registru ztraceného umění po celém světě postrádá sto sedmdesát tisíc kusů uměleckých děl.

Pojištění galerií tématem Událostí ČT (zdroj: ČT24)
Vydáno pod