Coca-Cola nejcennější značkou světa, připraví ji o prvenství Apple?

New York - Nejcennější značkou světa nadále zůstává Coca-Cola. Nápojovému gigantu se však letos velkým skokem přiblížila americká společnost Apple díky stoupající oblibě svých chytrých telefonů a tabletů. Z evropských značek se do první desítky žádná neprobojovala. Vyplývá to z každoročního průzkumu konzultační společnosti Interbrand.

Coca-Cola se v čele žebříčku drží již od roku 2000, kdy se tento žebříček začal zveřejňovat. Hodnota Applu se za poslední rok zvýšila o 129 procent, což byl nejvyšší růst ze všech značek. Loni firmě v žebříčku patřila osmá pozice. V první pětce jsou ještě firmy IBM, Google a Microsoft.

Z neamerických značek se nejvýše umístil Samsung

Nejvýše postavenou neamerickou značkou je jihokorejský Samsung na deváté pozici. Z evropských značek je nejvýše Mercedes-Benz na 11. pozici, za ním je hned další automobilová značka, BMW. K nejhodnotnějším evropským značkám patřila v uplynulých letech Nokia, již loni však zaznamenala výrazný propad a letos se její hodnota dále snížila o 16 procent a skončila na 19. pozici.

Seznamu 100 nejhodnotnějších značek dominují značky ze Spojených států, kterých je celkem 56. Z Evropy je zde 34 značek, a to z Německa, Francie, Británie, Švýcarska, Itálie, Nizozemska, Švédska, Španělska a Finska. Zbývající značky jsou z Japonska, Koreje, Kanady a Mexika.

Do žebříčku se dostali nováčci, jiné značky propadají

Letos poprvé se v žebříčku objevila sociální síť. Na 69. pozici se letos probojoval Facebook s hodnotou 5,421 miliardy USD. Nejvýše postaveným nováčkem je značka Pampers na 34. pozici, nově jsou v žebříčku rovněž značky Prada a MasterCard. Podle odvětví se do žebříčku probojovalo nejvíce značek z dopravy, celkem 13. Následují značky z odvětví finančních služeb a spotřebního zboží.

Pokles hodnoty zaznamenala loni čtvrtina značek v žebříčku. Nejvýrazněji propadla značky BlackBerry, a to o 39 procent.

Průzkum je založen na složité metodologii vyvinuté Interbrandem. Využívá vzorec, který kombinuje budoucí sílu značky a její úlohu ve vytváření poptávky. Firmy musí mít veřejně dostupné finanční údaje a třetina příjmů firmy musí pocházet ze zahraničí.