Maloobchodní tržby v Česku znovu klesaly

Praha - Tržby tuzemských obchodníků se podle dat Českého statistického úřadu vrátily v srpnu k poklesu. Bez sezonního očistění byly tržby v maloobchodě meziročně nižší o 0,8 procenta, zatímco v červenci podle potvrzených údajů rostly o 0,3 procenta. Na propadu se nejvíce podílel pokles tržeb v motoristickém segmentu.

Za poklesem stojí hlavně nižší prodeje aut. Lidé dále šetří také na potravinách. Naopak více utráceli za pohonné hmoty a oblečení nebo elektroniku. Zatímco tak pokles zájmu o auta je spíše sezonní záležitost, šetření na jídle a nápojích se proměnilo v dlouhodobý trend.

Po očištění o sezonní vlivy tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel v srpnu reálně meziměsíčně stouply o mírných 0,1 procenta. Meziročně se srpnové tržby očištěné o vliv počtu pracovních dní stejně jako bez očištění snížily o 0,8 procenta.

Miroslav Frayer, analytik Komerční banky

„Celkově čísla nadále potvrzují slabost spotřebitelské poptávky, kterou nepříznivě ovlivňuje pokles reálných mezd či vládní opatření na snižování deficitu. Neočekáváme, že by se tento obrázek měl v následujících měsících změnit. Po loňském růstu maloobchodních tržeb o dvě procenta čekáme pro letošní rok jejich pokles o 1,1 procenta.“

Nakupování
Zdroj: West Coast Surfer/Isifa/Rex Features

Vysoká cena benzinu Čechy od cestování neodradila

Více se naopak v srpnu prodával benzín a nafta. I přes jejich vysokou cenu se lidé v době dovolených bez aut neobejdou. Češi si dopřávali taky nové oblečení, počítače nebo třeba mobily, které zlevnily. „Lidé odložili nákupy, nechtěli nakupovat vysloveně v krizi a teď to musí nějakým způsobem alespoň částečně dohánět,“ míní ředitel výzkumu, Incoma GfK Zdeněk Skála.

Ještě v červenci přitom maloobchodní tržby bez sezonního očistění po předchozím čtyřměsíčním poklesu meziročně vzrostly o 0,3 procenta. Ve srovnání s předchozím měsícem tržby stagnovaly i přesto, že prodej pohonných hmot a nepotravinářského zboží zaznamenal růst. Růstu tržeb maloobchodu bránil pokles prodeje potravin.

„Obecně ale situace zůstává stále stejná: spotřebitele brzdí v nákupech růst inflace při minimálním růstu mezd, ale také přetrvávající negativní spotřebitelský sentiment,“ vysvětlil analytik společnosti Citfin Jiří Šimek.

„Bohužel situace se patrně výrazně nezlepší ani v nejbližších měsících – podzim přinese opět nárůst nezaměstnanosti, výraznější nárůst mezd se také nedá očekávat a nálada spotřebitelů zřejmě také zůstane spíše naplněna obavami. Spotřebitele bude v nákupech omezovat i přetrvávající růst cen,“ dodal Šimek.