Hoteliéři a restauratéři pláčou, meziročně se jim snížily tržby

Praha - Návštěvníků českých restaurací a hotelů ubývá, a pokud už přijdou, nechají v nich míň peněz. V letošní letní sezoně tak klesly v Česku tržby 59 procentům podnikatelů v pohostinství a meziroční snížení tržeb vykázalo také 41 procent hoteliérů. Vyplývá to z ankety, kterou mezi svými členy provedla Asociace hotelů a restaurací České republiky (AHR). Ceny ubytování podle ankety letos většinou nerostly, proti loňskému vrcholu turistické sezony je nezvýšilo přes 60 procent hoteliérů. Třetina hotelů je naopak dokonce snížila.

Zákazníci jsou v současnosti velice citliví na cenu a aktivně vyhledávají slevy, komentoval výsledky ankety prezident AHR Václav Stárek. Jednoznačným trendem jsou rezervace ubytování na poslední chvíli a také nárůst množství lidí, kteří si ubytování zařizují sami a nevyužívají služeb cestovních kanceláří. Pozitivním trendem je podle Stárka rostoucí počet příjezdů rodin s dětmi, naopak v některých regionech mizí celé skupiny návštěvníků. Jako příklad Stárek zmínil odliv turistů z Nizozemska nebo úbytek německých návštěvníků.

Václav Stárek, prezident Asociace hotelů a restaurací

„Co se týče restaurací, tak zaznamenáváme pokles tržeb každoročně. Ale v letošním roce je to prohloubení ještě větší. První škrty, které lidé udělají, jsou u těch zbytných statků, jako je návštěva restaurace.“

Václav Stárek
Zdroj: Ondřej Němec/isifa/Lidové noviny

Snaha o šetření je podle průzkumu znát i na menších útratách hostů za doprovodné služby. Lidé se v restauracích zastavují pouze na oběd, utrácejí málo a šetří na nápojích, shodli se provozovatelé stravovacích zařízení. Na druhou stranu ale prý roste skupina těch, kteří jsou ochotni si připlatit za kvalitu a lepší služby.   

K tlaku na snižování cen v oboru podle hoteliérů přispívají i slevové portály. S těmi podle Stárka sice spolupracuje jen zhruba pětina zařízení, vliv cen nastavených těmito prodejci slev ale zasahuje celý sektor služeb, vysvětlil prezident AHR.

Kromě všudypřítomného šetření negativně české podnikatele postihuje také současná aféra s výskytem jedovatého metanolu v lihovinách, uvedl viceprezident Svazu obchodu a cestovního ruchu České republiky (SOCR) Pavel Hlinka. Podle něj nejde jen o propad tržeb z prodeje alkoholu, ale hlavně o negativní publicitu v zahraničních sdělovacích prostředcích, která se podle něj projeví v budoucnu nižším zájmem cizinců o příjezdy do ČR.  

Podle Hlinky pokles zájmu zahraničních turistů o Českou republiku už naznačují prodejní výsledky cestovních kanceláří. Cestu do Česka totiž nestornují jen turisté, kteří sem přijíždějí za laciným alkoholem, ale také celá řada cizinců, kteří jsou solventní a jsou za ubytování a stravování ochotni utratit vyšší částky, dodal.

Rozhovor s Pavlem Hlinkou (zdroj: ČT24)
Vydáno pod