ČESMAD: Stát ohledně nedoplatků zvýhodňuje zahraniční dopravce

Praha - Vybírání nedoplatků na mýtném se Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v dlouhodobé perspektivě vyplatí. Řekl to ředitel úseku provozovatele elektronického mýta Václav Nestrašil. Nákladní dopravci mají uhradit nedoplatky na mýtu do půlnoci. Sdružení ČESMAD Bohemia dopravcům doporučilo, aby nic neplatili, protože stát podle něj vybírá nedoplatky pouze od českých řidičů. Tím zvýhodňuje dopravce zahraniční.

Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia tvrdí, že vymáhání nedoplatků na kamionovém mýtném nemůže být pro stát výhodné. Se ŘSD se nyní sdružení pře o poslední vlnu výzev k doplacení mýtného. Podle sdružení tyto výzvy obsahují neúměrné množství chyb ve vyúčtování nedoplatků a dopravce vyzvalo, aby je neplatili.

Stát podle ČESMADu vybírá nedoplatky pouze od českých řidičů, čímž zvýhodňuje ty zahraniční. „Je to vytváření nerovných podmínek na trhu. Pakliže vybírám pouze od jedné skupiny dopravců, tak je samozřejmě znevýhodňuji proti té konkurenci,“ poznamenal Martin Špryňar, generální tajemník ČESMAD Bohemia. Kdyby naopak český řidič neplatil mýto na cizích dálnicích, tak ho policie donutí zastavit a nepustí ho, dokud dlužnou částku nezaplatí.

Reportáž Jakuba Linky (zdroj: ČT24)

Největší problém je u tzv. předplacených karet, které fungují podobně jako ty telefonní. Dopravce si pouze nabije kredit a nemusí nikde uvádět své údaje.

Přestože už od začátku roku mohou celníci uložit neplatičům mýta kauci až do výše 50 tisíc korun nebo jim znehybnit auto, ani jednou tuto zbraň letos nevyužili. Zahraniční řidiči nákladních i osobních aut si proto s placení pokut nemusejí v Česku dělat hlavu. Úspěšnost výběru nedosahuje ani 50 procent. „Jediné, co udělá dneska, tak mu dá složenku a ten zahraniční řidič ji s úsměvem roztrhá a hodí ji do koše,“ řekl Špryňar.

Ministerstvo chce pro kamiony zpoplatnit zbytek silnic I. tříd
Zdroj: ČT24

Evropská unie chce přeshraniční vymáhání pokut zjednodušit propojením databází všech členských zemí pomocí systému Eucaris. „Pokud například vyfotí dopravní policie vozidlo a nezachytí značku, i přes tento systém bude možné toto vozidlo dohledat,“ konstatoval mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Systém by měl začít fungovat do konce příštího roku.

Ředitelství podle předběžných propočtů odhaduje, že na doplatcích do roku 2015, dokdy bude platná rámcová smlouva s advokátní kanceláří Němec, Bláha, Navrátilová a společností BSP Lawyers Partners, vybere zhruba sto milionů korun. Po odečtení hodnoty této zakázky ŘSD zbude 40 milionů korun.

Nedoplatky na mýtném představují jen malou část z celkových výnosů elektronického mýtného systému. Jeho prostřednictvím se v minulém roce vybralo rekordních 8,13 miliardy korun. Placení elektronického mýtného od roku 2007 podléhají všechna vozidla s hmotností nad 12 tun. Od roku 2010 se mýtná povinnost rozšířila také na všechny automobily s hmotností nad 3,5 tuny a vloni přibyla zvýhodněná kategorie pro autobusy.

Skutečnou výši vymáhaných nedoplatků na mýtném ČESMAD nezná a odhaduje, že ročně může jít o jednotky milionů korun. Podle Nestrašila je tato suma o něco vyšší, ředitelství prý eviduje zhruba milionové nedoplatky každý měsíc. Za dva roky spolupráce s BSP a kanceláří Němec, Bláha, Navrátilová už ŘSD od dopravců vybralo 20 milionů korun.

Platební morálka dopravců se podle statistik ŘSD výrazně zvýšila po prvním kole rozeslání výzev k doplacení mýtného před dvěma lety. Změnu k lepšímu sice není v silách ředitelství přesně vyčíslit, na výběrech mýtného se ale projevila, podotkl Nestrašil.