ČEKIA: Nejefektivněji se podniká v chemickém průmyslu

Praha - Ne všechny firmy zvládají obtížnou ekonomickou situaci stejně dobře. Z analýzy České kapitálové informační agentury (ČEKIA) totiž vyplynulo, že vůbec nejefektivněji se v Česku podniká v chemii, zaostávají naopak firmy zaměřené na služby.

Jen papírový váleček s páskou. A pak lepidlo s tajnou recepturou - nezaschne a ještě přiláká hmyz. Jednoduchý nápad, který z Česka udělal mucholapkovou velmoc. „Kromě korejské společnosti nemáme konkurenta, co se týká objemu a kvality,“ tvrdí Libor Moudrý, majitel firmy. 

V Židlochovicích vyrobí ročně 75 milionů mucholapek. 95 procent jde na vývoz. Především do Ruska a Ameriky. Jen vloni díky zájmu ze zahraničí přibylo na účtu firmy víc než 100 milionů korun. Teď chce proniknout i do Afriky. „Tam si myslím, že je velice výrazný potenciál, protože ve východní Africe je much dost i díky tomu, že tam je největší stádo skotu v oblasti,“ potvrzuje Marek Libřický, velvyslanec v Etiopii. 

Podle agentury ČEKIA jsou tyto papírny jednou z pěti nejlépe hospodařících firem v chemickém průmyslu. Výzkum porovnával schopnost managementu šetřit, investovat a vybírat zaměstnance s celkovými výsledky společnosti. Největší zisk svým majitelům vloni přinášely firmy, které pracují s drahými stroji a technologiemi. 

To je případ chemického průmyslu, který byl vloni na českém trhu vůbec nejefektivnější. Dobře se podle studie dařilo i firmám v dopravě a potravinářství. Naopak nejméně úspěšné byly firmy v oboru informačních a komunikačních činností, v pohostinství a vzdělávání - tedy tam, kde jsou počáteční náklady menší. Asociace hotelů a restaurací i proto očekává, že během letošního roku zkrachuje skoro každé desáté restaurační zařízení. 

Reportáž Vandy Kašové (zdroj: ČT24)