Mejstřík: Privatizace ČSA nemusí skončit úspěchem

Praha – Vláda souhlasila s tím, že bude hledat strategického partnera pro ČSA, které jsou dlouhodobě ztrátové. Chce, aby Český aeroholding připravil podmínky soutěže a oslovil 50 největších mezinárodních leteckých přepravců. Ti by měli do konce listopadu oznámit, jestli mají o ČSA zájem. Podle premiéra Petra Nečase je k tomuto kroku právě teď vhodná příležitost. Michal Mejstřík, předseda dozorčí rady Českého Aeroholdingu, ale přiznává, že se žádný velký hráč, který by měl o ČSA zájem, nemusí objevit.

„V tuto chvíli, když se podíváme na krizi, která panuje mezi aerolinkami v Evropě, evropský trh neposkytuje prostor pro rozvoj. Musíme hledat globálního partnera. Budou oslovováni ti největší hráči. Může ale dojít k tomu, že se žádný neobjeví, pak by se musela zvažovat jiná řešení,“ podotkl Mejstřík.

Ideální cena za privatizaci podle něj není. „Partner si pravděpodobně nekoupí sto procent společnosti,“ poznamenal Mejstřík.

Kabinet tedy nebude čekat na dokončení restrukturalizace leteckého dopravce, která by měla skončit v příštím roce. Do poloviny příštího roku by mělo být jasné, zda se vládě podaří leteckého dopravce prodat. „My hledáme strategického partnera, tedy někoho, kdo aerolinky skutečně provozuje. Někoho, kdo je v příslušné alianci a kdo má dálkové lety,“ uvedl premiér Petr Nečas. Případní zájemci ale musí splnit další podmínky a budou muset garantovat další rozvoj ČSA i celého letiště. Po dnešním schválení privatizace ČSA tak Český aeroholding začne rozesílat dopisy případným zájmcům.

Podmínky prodeje ČSA

1. Respektovaný a zkušený letecký dopravce

2. Člen IATA (Mezinárodní asociace leteckých dopravců)

3. Doprava na dlouhých linkách

4. Peníze na rozvoj ČSA

5. Rozvoj letiště Václava Havla

Zdroj: MF ČR

České aerolinie zatím o případných zájemcích mlčí. Měla by jím být jedna z padesátky největších světových aerolinií sdružených v mezinárodní asociaci leteckých společností IATA.  Mezi leteckými dopravci se hodně spekuluje o Korean Air, nebo ruském Aeroflotu, které takové podmínky splňují.

Nový partner musí být schopen rozvíjet letiště i ČSA

Vysoké požadavky na budoucího partnera ČSA nejsou podle ředitele společnosti Cyrrus a analytika letectví Jana Procházky rozhodně na škodu. „Tam je důležité, aby Český aeroholding se mohl rozvíjet, aby ten, kdo přijde a kdo si koupí tuto společnost, rozvinul letiště a aby rozlétával letadla do celé Evropy,“  uvedl. Pokud by se s postupujícím ozdravným procesem vylepšila ekonomika národního dopravce, mohly by ji podkopat například rostoucí ceny paliva a dalších komodit. Pokud chtějí ČSA na trhu dlouhodobě vydržet, nemohou se vstupu silného investora vyhnout, dodal.

Vláda se snažila ČSA prodat už v lednu 2009. Tehdy na konci výběrového řízení zůstalo jen konsorcium Unimex a Travel Servis, které za aerolinky nabídlo miliardu korun s podmínkou, že při převzetí nebude společnost v minusu. Jenže ČSA se propadly do ztráty téměř tři čtvrtě miliardy korun a z obchodu tak nakonec sešlo. „Ta privatizace v roce 2009 a dneska, to je úplně jiná společnost. ČSA tehdy měly svoje dceřiné společnosti, které jsou dnes úplně jinde. Takže to ČSA dnes a tehdy, to má jenom společné jméno,“ podotkl  Procházka.