Sloučit české a slovenské Cargo? Toho nejsem příznivcem, říká Kuba

Praha – ČD Cargo se může pro nového ministra dopravy stát noční můrou. V poslední době se firma potýká s poklesem tržeb, rostoucí ztrátou a propouštěním. Jak se ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba (ODS) dívá na návrh sloučit ČD Cargo se slovenským státním nákladním železničním dopravcem ZSK Cargo? „Spojovat dva státní podniky, které jsou oba ztrátové – z toho málokdy vznikne něco ziskového. Nejsem příliš příznivcem tohoto řešení,“ řekl v OVM Kuba.

Národnímu nákladnímu železničnímu dopravci přetáhla velké zásilky konkurence, ztráta by letos mohla dosáhnout až dvou miliard korun a jen do konce roku firmu opustí 450 lidí. Podle odborářů je nicméně v ohrožení dalších 2 500 pracovních míst. Kondici podniku nepřispívá ani skutečnost, že vedení ČD Cargo mlčí a resort dopravy je bez ministra.

Před několika dny odstoupivší ministr dopravy Pavel Dobeš (LIDEM) už dříve v OVM připustil, že firmě hrozí ve druhém nebo třetím čtvrtletí roku 2013 insolvence, pokud nedojde k radikální změně. Potřeba je podle něj zejména kontrolovat náklady – mimo jiné i na marketingové a právní služby. Situaci v ČD Cargo tvrdě kritizovala i opoziční ČSSD.

Otázky Václava Moravce (zdroj: ČT24)

Pokud by ČD Cargo přestalo vozit drobné zásilky, které jsou pro podnik ztrátové, odneslo by to české životní prostředí a dopravní infrastruktura – na silnicích by totiž přibylo až 7 tisíc kamionů denně.

Filip: Sloučení není špatný nápad

Myšlenka spojit českého a slovenského národního dopravce, která padla na společném setkání české a slovenské vlády na konci října v Uherském Hradišti, se nezdá tak úplně špatná předsedovi KSČM Vojtěchu Filipovi.

Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah:

„ČD Cargo prochází restrukturalizací, je sestaven a schválen podnikatelský plán na příští rok, který počítá s vyrovnaným provozním hospodařením. Ten restrukturalizační plán, který v sobě samozřejmě bude mít i úspory v osobních nákladech, bude představen do konce roku. ČD Cargo bude do konce roku stabilizováno a bude schopno plnit všechny svoje závazky.“

„Česká a slovenská nákladní i osobní doprava bývaly vždycky propojené. Nebylo by to úplně špatné,“ uvedl v rozhovoru pro OVM Filip. Zároveň ale upřesnil, že tento krok by měl smysl jedině za předpokladu, že bude jasné, jak ztrátu obou firem odstranit.

Za lepší variantu než zmíněné sloučení označil ministr průmyslu možný vstup strategického partnera – například některého z velkých objednatelů služeb ČD Cargo. Mohly by mezi nimi podle Kuby být energetické firmy, pro něž vozí vagony ztrátového dopravce nerostné suroviny – například ČEZ nebo velké uhelné společnosti. Takový postup připustil i předseda KSČM Filip.