Výměna nevhodného dárku? Rozhodne prodejce

Praha – Mnoho lidí našlo pod vánočním stromečkem dárek, který není podle jejich gusta. Nesedí, nelíbí se nebo má špatnou velikost. Existují proto pravidla na výměnu zboží, kterými se musí řídit zákazníci i obchodníci. Při jakékoli výměně zboží je nutné mít u sebe doklad o koupi. Zboží by mělo být v původním obalu a nemělo by jevit žádné známky opotřebení. Ostatní podmínky mnohdy záleží na konkrétním obchodníkovi.

Miloš Borovička, právník dTestu:

"Celý proces je o Vánocích stejný jako kdykoli jindy. Pokud si něco koupíme v kamenném obchodě, ze zákona nemáme úplně právo zboží vyměnit nebo vrátit. Vždy to záleží na daném obchodníkovi, zdali nám tuto možnost nabídl předem.“

Při jakékoli výměně zboží je třeba mít podle Borovičky doklad o koupi, potom už záleží na obchodníkovi, jaké podmínky si určí. Pokud nejde o reklamaci, ale jen o výměnu nevhodného vánočního dárku, mělo by být zboží v původním obalu a nemělo by jevit žádné známky opotřebení. "Při nákupu přes internet zákon určuje čtrnáctidenní lhůtu od převzetí zboží, kdy ho můžeme bez udání důvodu vrátit a požadovat peníze zpátky. Obchodu musíme oznámit, že od smlouvy odstupujeme, a následně zboží poslat zpět. Lhůta se ze zákona počítá od doby převzetí výrobku," řekl právník.

Na internetu pak dle Borovičky platí obchodník poštovné za transfer směrem k nám. „Toto pravidlo platí asi zatím jenom rok, to zpáteční ale už musíme zaplatit my. Původní obal může být porušený a nemělo by nám za to být nic účtováno. Při vyzvednutí internetového zboží v kamenném obchodě platí stejná pravidla, jako kdyby nám výrobek přišel poštou,“ dodal.

Reklamace vadného dárku

Někdy nastane také situace, že se nám dárek sice líbí, ale bohužel nefunguje tak, jak má. V takovém případě nám nezbude nic jiného než ho reklamovat. Obecně platí, že zboží můžeme reklamovat ve lhůtě 24 měsíců od zakoupení. Pokud ovšem zákazník reklamuje během prvních šesti měsíců od zakoupení výrobku, má mnohem větší práva. Může požadovat vrácení ceny výrobku nebo jeho okamžitou výměnu a důkazní břemeno, že vada byla způsobena nešetrným zacházením, leží na prodávajícím. To samé platí na internetu i v kamenných obchodech.

Při reklamaci bude samozřejmě potřebovat doklad o koupi zboží, tím může být záruční list nebo paragon. Pokud jsme platili platební kartou, mělo by být podle evropských regulí možné vyřídit reklamaci i bez tohoto dokladu. Avšak čeští obchodníci si s tím mnohdy nevědí rady, a tak se vyplatí doklady o koupi raději pečlivě schovávat.

Přijmout zboží k reklamaci obchodník musí po celou svou provozní dobu. Nemůže se vymlouvat třeba na to, že v prodejně zrovna není odpovědný vedoucí a že si zákazník má přijít zítra. O přijetí zboží k reklamaci je obchodník povinen sepsat reklamační protokol. Ten musí obsahovat především údaje o prodejci - IČO, název, adresu sídla - a dále kontakt a jméno osoby, na kterou se můžete s reklamací obrátit. Nezbytnou náležitostí je také specifikace toho, čeho se v rámci reklamačního řízení domáháme.

Na vyřízení reklamace má obchodník ze zákona 30 dní. Pokud ji v tomto termínu nevyřídí, může zákazník požadovat okamžité vrácení peněz nebo výměnu zboží za nové.