Letošní královnou autobazarů je dva roky stará octavia

Praha - Prodejcům ojetin v Česku se v letošním roce dařilo. Zatímco trh nových aut se v listopadu propadl o jedenáct procent, autobazary hlásí dvouciferný nárůst prodeje. Mezi ojetými vozy kraluje dva roky stará Škoda Octavia druhé generace, stříbrná metalíza.

„Nejprodávanějším modelem poslední doby je Škoda Octavia druhé generace, což je vůz, který vypadá dobře, je bezpečný a má dobrý poměr cena - výkon ,“ uvedla ředitelka AAA Auto Praha Karolína Topolová. 

Jasná historie auta je pro zákazníky velkým tahounem. A důležitou roli ve výběru hraje i bezpečnost. „Trendem poslední doby je mít vůz zabezpečený, to znamená, že zabezpečení je poměrně žádaným atributem, klimatizace je už dneska standardem, ale co je z té příplatkové výbavy - zákazníci hodně poptávají navigace. Samozřejmě počty airbagů také rozhodují,“ popsala Topolová hlavní požadavky. 

Letí vozy do dvou let stáří a do 200 tisíc

Prodejci ojetých vozů věří, že i následující rok bude v podobných kolejích, jako ten letošní - největší zájem tedy bude o vozy mezi 100 až 200 tisíci korun do dvou let stáří. Cenová kategorie do pěti let stáří se podle Topolové pohybuje mezi 150 až 200 000 korunami. Důležitou roli hraje i možnost dobrého financování – tedy koupě na splátky. 

„Překvapivě přes 50 procent zákazníků se rozhodlo financovat vůz na splátky. Zákazníci jsou ostražitější, více se zaměřují na porovnání nabídek. Dříve chtěli mít spíše uvolněné finanční prostředky a dnes volí naopak alternativu splátek, protože ty finanční prostředky nemají,“ uvedla Topolová.

Autobazar
Zdroj: ČT24

Je rozdíl ve výběru barvy mezi mužem a ženou jako zákazníkem?

Populární je bílá barva. Bílá barva byla dlouhodobě zatracovaná, zřejmě kvůli asociaci s vozy taxislužby. Dnes už je ale bílá barva u luxusnějších vozů velmi oblíbená. Je rozdíl ve výběru barvy mezi mužem a ženou jako zákazníkem? „To je takový mýtus, nesetkáváme se příliš často s tím, že by ženy více dbaly na barvu. Spíše se zaměřují na bezpečnost a muži spíše na motorizaci – to je asi ten největší rozdíl v prioritách výběru vozu,“ uvedla Topolová.

Korejská auta jdou na dračku

Topolová věří, že bude pokračovat i trend korejských vozů, který je novinkou. Před 10 nebo 15 lety nebyl o tyto vozy zájem, dneska mají stále zvyšující se podíl na prodejích, protože jsou vhodnou a plnohodnotnou náhradou evropských vozů. Právě korejská auta jsou v žebříčku rychlosti prodeje na druhém místě - v bazaru zůstanou zaparkována v průměru 48 dní - nejrychleji se v letošním roce prodávali americké vozy značky Jeep.

Reportáž Barbory Kladivové (zdroj: ČT24)

Naopak nejméně vyhledávané jsou americké značky vozů a starší typy aut – těm v posledních měsících přestávají Češi důvěřovat. 

Největší skupina autobazarů AAA Auto zvýšila v listopadu v tuzemsku prodej o 10,6 procent. Konkurenční společnost Auto Esa zaznamenala za období od září do listopadu meziroční růst téměř o 14 procent.