Místo zlata stříbro, diamantů se ale Indky nevzdají

Mumbai - V Indii začínají zlaté klenoty, které jsou v zemi tradicí, nahrazovat jejich stříbrné verze. Místní klenotníci tím reagují na stále se zvyšující ceny zlata a přizpůsobují se trhu cenově dostupnějšími výrobky. Zlato tak Indové kupují spíš na investice, u šperků vede stříbro, moderní design a diamanty, kterých se indické ženy nevzdávají ani v ekonomicky těžkých časech.

Zlaté šperky, bohatě zdobené diamanty, byly vždy chloubou indických žen. S novým rokem ale přichází změna a v obchodech se začínají objevovat hlavně šperky ze stříbra. „Ceny zlata i diamantů stoupají a lidé nemají tolik peněz. Musíme vyrábět takové šperky, které jsou levné. Vyrábíme je tedy ze stříbra a klademe větší důraz na kvalitu a design. Tím můžou být šperky zajímavější,“ uvedl Neeraj Kayathwal, který také musel ve svém klenotnictví začít vyrábět stříbrné ozdoby.

Zlaté ozdoby dnes kupují Indové spíš jako investice. Větší roli v nákupech šperků hraje móda a cena, čímž se do popředí dostává stříbro. Svou popularitu si ale stále drží i diamanty, které klenotníci kombinují se stříbrem. „Ženy kupují vždy nejvíc diamanty. Sice už se dnes občas nosí i smaragdy nebo rubíny, ale nejlepší přítel ženy byl a bude diamant,“ myslí si Sonia Khilnani.

Klenotnický veletrh v Mumbai představil šperky pro rok 2013 (zdroj: ČT24)

Indové ročně prodají šperky za víc než 27 miliard. Na začátku minulého roku se nakupovalo celkově méně klenotů, k jeho konci ale prodej stoupal a indičtí klenotníci doufají, že se růst přenese i do roku 2013, třeba i díky levnějším klenotům ze stříbra.