Češi berou e-shopy útokem. Vězí za tím hlavně snaha ušetřit čas

Praha - Většina Čechů šetří nákupem na internetu čas. Ještě nedávno přitom byla hlavním motivem úspora peněz. Vyplývá to z průzkumu serveru Heureka.cz a výzkumné agentury NMS Market Research. Peníze jsou v současné době při on-line nákupech důležité jen pro třetinu Čechů. Třeba na Slovensku lidé preferují e-shopy stále hlavně kvůli nižším cenám.

„Ještě před třemi lety uvádělo 46 procent Čechů jako hlavní důvod nákupu na internetu úsporu peněz, v současnosti je to hlavním důvodem už pouze pro třetinu uživatelů,“ uvedl Michal Osuský z NMS Market Research.

Češi chtějí co nejvíc volného času

Většina lidí nyní uvádí jako hlavní důvod především úsporu času, který by lidé museli trávit pobíháním po obchodech. Tento argument uvedlo 35 procent dotazovaných. „Pro Čechy začíná být důležité plnohodnotné trávení volného času. Průzkum potvrzuje, že ho chtějí mít co nejvíce,“ dodal Osuský. Úsporu času uvedlo přitom na prvním místě více žen než mužů.

Nakupování přes internet
Zdroj: ČT24

Slováci zato nákupem na internetu stále šetří především peníze - uvedlo to 40 procent dotazovaných. I tam však postupně nejnižší cena přestává být hlavním důvodem on-line nakupování. Ještě před dvěma lety uvádělo lepší cenu jako hlavní důvod 51 procent Slováků.

Lidi přitahuje i široký výběr zboží

Dalším častým důvodem k on-line nákupům, který uvedlo 14 procent Čechů i Slováků, je také širší sortiment zboží a možnosti, které internetové nakupování nabízí.

„Na internetu lidé najdou na jednom místě širokou nabídku zboží, kterou by v jednom kamenném obchodě nikdy neobsáhli. Navíc mohou pohodlně porovnat parametry produktů, přečíst si recenze a celkově získat o produktech daleko více informací, než je schopen poskytnout běžný prodejce v kamenném obchodě,“ dodal Kamil Demuth z Heureka.cz.

Nakupování přes internet
Zdroj: ČT24/ISIFA/EPH

Na internetu se nakupují už i věci každodenní spotřeby

Podle ředitele Asociace pro elektronickou komerci Jana Vytyšky oblíbenost internetového nakupování roste v celé Evropě i ve Spojených státech. Češi tak jen kopírují trend, který existuje ve vyspělých zemích. V jednom se ale čeští zákazníci od zahraničních zásadně liší - neradi platí kartou předem. Většina nakupuje na dobírku, která se v ostatních zemích skoro nepoužívá.

Ještě nedávno si přitom řada lidí ani neuměla představit, že by zboží typu pleny, tablety do myčky nebo i kondomy hledala a nakupovala v e-shopech. Teď ale dokonce patří takové výrobky mezi nejprodávanější na síti.

Kosmetika
Zdroj: ČT24

Pozor na podvodné e-shopy

Internetové obchody lákají české spotřebitele čím dál víc, odborníci ale varují, aby spotřebitelé při nákupech sledovali obchodní podmínky, dohledatelnost kontaktu na prodejce nebo reakce jiných zákazníků. Kromě neseriózního jednání výhody neosobní webové nabídky objevují i nejrůznější padělatelé. Odhalit falešné výrobky totiž prostředí internetu značně ztěžuje.