Ohromný úspěch služby Poplatkyzpet.cz – peníze žádá 10 tisíc lidí

Praha – Už víc než 10 tisíc klientů bank se připojilo ke službě Poplatkyzpet.cz, jejímž prostřednictvím se domáhají vrácení úvěrových poplatků. Lidé požadují navrácení celkem asi 100 milionů korun. V případě výhry dostanou poplatky zpět v plné výši. Podle advokáta Petra Tomana je to uvedeno v plné moci, již klienti podepisují. V případě prohry navíc společnost BSP Lawyer Partners uhradí službu z vlastních prostředků. Cílem je úplně poplatky zrušit. Obdobných aktivit je přitom již na trhu více. Do boje s bankovními poplatky vstoupilo i Sdružení proti nekalým praktikám.

Během posledních dnů bylo postupně odesíláno více než dva tisíce výzev klientů do bankovních i nebankovních domů. „V případě, že instituce nebudou obratem reagovat na zaslanou výzvu, budeme nuceni zahájit soudní spory,“ konstatoval Josef Mezulián, iniciátor projektu nekale-praktiky.cz.

Počet lidí, kteří chtějí poplatky zpět, každou hodinou narůstá. Bankám je platí třeba v souvislosti s hypotékou nebo spotřebitelským úvěrem. „Každý den přicházejí nové plné moci, o službu má nyní zájem kolem deseti tisíc klientů,“ prohlásil Toman, jenž se domnívá, že by požadovanou částku 100 milionů lidé opravdu mohli dostat zpět. Očekává navíc, že se připojí lidí ještě mnohem víc – nakonec by se mohlo jednat o částku o stamiliony vyšší.

Vše rozpoutalo rozhodnutí německého nejvyššího soudu

Ročně zaplatí podle odhadů Češi na poplatcích za vedení úvěrového účtu přes miliardu korun. V průměru zaplatí své bance každý měsíc 174 korun. Přitom v sousedním Německu si ho už banky účtovat nesmějí, protože podle tamního soudu klient platí službu už v úrocích za půjčku. Soud tam poplatek označil za odporující legislativě Evropské unie. 

Časopis dTest je přesvědčen, že banky výběrem poplatku za vedení úvěrového účtu porušují zákon. „Vytvoření úvěrového účtu je pro klienty bank povinné, ovšem zcela nadbytečné. Úvěrový účet nelze použít k ničemu jinému, než je splácení úvěru, slouží tak vlastně jen bance, a nikoliv klientovi,“ shrnul závěry německého nejvyššího soudu ze září roku 2011 poradce časopisu Miloš Borovička. „Stejné závěry lze dovodit i v Česku, protože tuzemská právní úprava vychází ze stejné směrnice jako německé zákony,“ dodal. Informoval o tom server Aktuálně.cz.

„Služba Poplatkyzpet.cz je projekt, který vznikl na základě množících se případů jednotlivých klientů bank usilujících o navrácení svých úvěrových poplatků. Cílem služby Poplatkyzpet.cz je efektivně pomoci spotřebitelům získat zpět úvěrové poplatky, které jim banky účtovaly neoprávněně. Společnost BSP Lawyer Partners a. s., která je provozovatelem služby Poplatkyzpet.cz, požádala naši advokátní kancelář Toman, Devátý & partneři o právní rozbor problematiky bankovních poplatků. Vzhledem k tomu, že v této věci již zastupujeme desítky klientů, rozhodli jsme se využít našich zkušeností a poskytnout projektu Poplatkyzpet.cz své právní služby,“ komentuje JUDr. Toman svou spolupráci s Poplatkyzpet.cz.

Víc lidí, větší šance, míní advokát

Společnost BSP, která za službou stojí, tuto pomoc nedělá podle Tomana zcela zadarmo. „Nabízí kvalitní právní služby klientům, protože pro každého z nich vymáhat to samostatně je problém – s časem, vědomostmi, ale i s penězi. Jedinec sám o sobě nemá šanci,“ míní advokát. BSP má proto určitou „shromažďovací“ funkci.

V případě prohry v řízení by službu „táhla“ z vlastních prostředků. Prohru ale společnost neočekává. „V případě výhry společnost BSP garantuje, že všechny poplatky, o které klienti požádají a které jim banky vyplatí, půjdou skutečně klientům. Náklady, které ovšem vzniknou s jejími službami, bude hradit z palmáre, jež by měli získat advokáti, kteří budou zastupovat jednotlivé klienty,“ podotkl Toman.

A co na to banky?

Stanovisko Komerční banky: „Každou žádost jsme individuálně posoudili a ve dvou případech byly klientům poplatky vráceny.“

Stanovisko Raiffeisenbank: „Je to standardní poplatek, který vymáhají banky nejen v České republice, ale prakticky po celém světě.“

Cílem je vyrovnat se mimosoudně… a zrušení poplatků

Primárním cílem je podle Tomana jít cestou mimosoudní. „Jde o to shromáždit co nejvíc klientů, mít za sebou určitou sílu, kterou vůči bance postavíme, a snažit se s bankou dojednat, aby zastavila účtování poplatků současným i novým klientům a aby vrátila zpět poplatky i za dobu minimálně 4 roky dozadu,“ konstatoval Toman. Pokud by banky jakékoli jednání odmítly, dalším krokem může být soudní řízení.

Právník Petr Němec se už přitom s Komerční bankou soudil a peníze zpátky dostal. V Česku jako vůbec první. „Podařilo se nám změnit bankovní trh,“ prohlásil Petr Němec, provozovatel stránek Jdeto.de. Podle informací serveru Aktuálně.cz uspěl rovněž klient Raiffeisen stavební spořitelny, který chtěl zůstat v anonymitě.

Některé banky už poplatek vybírat přestaly - u nových smluv 

Komerční banka už poplatek přestala od roku 2013 u nových smluv vybírat, podobně učinila i GE Money Bank nebo Axa. Již na podzim 2012 přestala s účtováním poplatku za správu úvěrového účtu Raiffeisenbank. Většina nových bank pak tento poplatek vůbec nezavedla. 

Naopak největší tuzemská banka Česká spořitelna oznámila, že poplatek za vedení úvěrového účtu bude vybírat i nadále. V reakci na aktuální rozhodnutí chystá dTest na banku žalobu.