Jančura navrhuje levnější opravu D1. Přestože v tomto oboru nepodniká

Praha - Student Agency zkritizovala tendry na opravu brněnské dálnice D1. Firma nyní požaduje, aby soutěže na modernizaci dopravní tepny, které jsou těsně před podpisem smluv se stavebními firmami, byly zastaveny. Na místo toho nabídl dopravce ústy svého majitele Radima Jančury vlastní řešení, podle kterého se D1 dá opravit za třetinu času a peněz a přitom kvalitněji. Současné soutěže jsou podle něj „tunel na veřejné prostředky“. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Davida Čermáka ale Student Agency předložila nevyhovující řešení.

„Není akceptovatelné, abychom nyní zrušili tendry. To prostě ani ze zákona nejde,“ vysvětlil Čermák. Diví se přitom, že se dopravce ozývá až po roce průběhu veřejných soutěží. Ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS) odmítl do sporu mezi ŘSD a Student Agency vstoupit. Rozhodování o vhodných technologických postupech při opravě silnic ministerstvu dopravy nepřísluší, doplnil. 

Student Agency představila návrh na opravu D1 prostřednictvím rozbití současného betonového povrchu a jeho nahrazení mnohem tlustší asfaltovou vrstvou. Ovšem podle Čermáka je takovýto způsob obnovy povrchu dálnice z několika důvodů nevýhodný. Na D1 je po létech provozu nekvalitní podloží, a asfaltová vozovka je tak pro dálnici, po které projede 7 500 kamionů denně, nevyhovující. Pouhá oprava vozovky by navíc znamenala ztrátu financování z EU, které je podmíněné modernizací dálnice, dodal šéf ředitelství.

Současně stěžovatel není účastníkem řízení, a proto je nemůže napadnout například u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, říká ŘSD. „Prostředek mám, a to je volná soutěž politických stran,“ reagoval Jančura s tím, že pokud bude modernizace dálnice pokračovat podle současného modelu, jde o tunel na veřejných financích za zhruba deset miliard korun, za který bude muset některá z politických stran vyvodit odpovědnost.

Student Agency v podobné oblasti ani nepodniká

Firma Student Agency s.r.o. ani další firmy spojené s Radimem Jančurou přitom podle obchodního rejstříku nemají na stavbu podobného typu ani licenci. Společnost má jako předmět podnikání uvedeno provozování cestovní kanceláře, výrobu, obchod a služby, hostinskou činnost a silniční motorovou dopravu. Jančura je ale spojený s Nadačním fondem proti korupci, jehož tvářemi jsou i matematik Karel Janeček nebo podnikatel Stanislav Bernard.

Takzvaná metoda fragmentace, kterou Student Agency navrhuje, se už v Česku v minulosti  podle Františka Lehovce z dopravní fakulty pražské ČVUT použila. Nelze tak říct, že by to byla technologie obecně nepoužitelná, pouze v tomto případě má řadu zásadních překážek. Kromě výše uvedených například ještě tu, že vrstva asfaltu, která by se na místo cementobetonové vozovky pokládala, by byla o desítky centimetrů tlustší. I zvýšení o 15 centimetrů by ale znamenalo problémy se stávajícími mosty před D1, řada z nich by kvůli průjezdu velkých vozidel musela být zvednuta, doplnil. 

Podle Ředitelství silnic a dálnic by se na prvních úsecích dálnice dalo začít s přípravnými pracemi na přelomu dubna a května. Do dvou týdnů by mohly být podepsané smlouvy s vítězi tendrů. Těmi jsou Colas CZ a Porr v tendru na opravu úseku mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou a konsorcium Alpine Bau a OHL ŽS mezi Lhotkou a Velkou Bíteší s cenou 597 milionů korun.

Ministerstvo dopravy rozhodlo o modernizaci dálnice D1 předloni v červnu v souvislosti s prasklinou na jedné z betonových desek, kde se vytvořil deseticentimetrový schod. Nejvytíženější tuzemská dopravní tepna je zhruba deset let za svojí životností. Celá modernizace mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle aktuálních odhadů ministerstva dopravy mohla stát asi 14 miliard, počítá se s využitím peněz z Evropské unie.