Neomezené mobilní tarify: Pokud voláte méně, raději si počkejte

Praha – Mobilní operátoři tuší, že se na trhu chystají velké změny, proto se rozhodli přijít s neomezenými tarify, myslí si odborník na telekomunikace Jan Lodl. Pro operátory je v této nejisté době výhodné uvázat si zákazníky na další dva roky, během nichž se může stát ledaco. První změny přitom zahájili virtuální operátoři: první z nich Blesk Mobil je na trhu od listopadu, další právě ohlásil svůj nástup.

Lodl zároveň varoval, že zdaleka ne pro každého je vhodnou volbou zavázat se na dva roky. Jestliže u nejdražších tarifů se to možná vyplatí, u tarifů levnějších, které využívá většina zákazníků, tomu tak být nemusí – spíše než nárůst cen lze očekávat jejich pokles. Průměrný Čech přitom provolá měsíčně 450 korun a neomezené tarify se podle Lodla týkají spíše omezeného počtu zákazníků. „Byl bych opatrný, jestli ten tarif vůbec potřebuji,“ zhodnotil expert novinku, o které si nemyslí, že by zásadním způsobem změnila trh českých mobilních operátorů.

Změny na mobilním trhu odstartovali mimo jiné takzvaní virtuální operátoři, tedy takoví operátoři, kteří nemají lincenci ani infrastrukturu, zato mají přímý vztah ke koncovému zákazníkovi. Poskytuje zákaznické služby, vyúčtování, provozní a technické informace pro uživatele a nastavení koncových zařízení. Obvykle provádí marketing a prodej koncovým zákazníkům. Doteď fungoval na českém trhu jediný virtuální operátor, podle Lodla jich ale do podzimu přibude zhruba 5 a do konce roku by na českém trhu mohla působit až desítka virtuálních operátorů.

Od května začne fungovat nový virtuální mobilní operátor Air Telecom. Nabídne neomezený paušální tarif za 640 korun měsíčně, tedy levněji než konkurence. Tarif ale neobsahuje posílání SMS. Air Telecom na podzim koupil síť U:fon a dohodl se s jedním ze tří stávajících operátorů na využití jeho sítě GSM.

Masivní přesun zákazníků k O2 v několika prvních dnech po zavedení neomezených tarifů - k operátorovi přešlo zhruba 10 000 zákazníků - si Lodl vysvětluje hlavně nespokojeností uživatelů mobilních sítí. „Naštvání české společnosti na to, jak je tady drahé volání, bylo velké, že někteří lidé už možné tolik nezvažují, jestli se jim tarif vyplatí,“ zhodnotil expert.

Dalším důvodem je určitá pohodlnost zákazníků, kterým vyhovuje, že nebudou muset přemýšlet nad tím, kolik provolají. „Nemusí se dohadovat, že operátor něco špatně naúčtoval, nemusí se hádat s dětmi, kolik provolaly,“ řekl Lodl.

Pro operátory navíc není podle Lodla zavedení neomezených tarifů příliš velkou ránou, nejvíce totiž budou v budoucnosti nejspíš vydělávat na mobilním internetu. „Operátoři vědí, že na SMS a volání nevydělají. Proto jsou trendem neomezené tarify. To, na čem chtějí do budoucna vydělávat, jsou data,“ uvedl Lodl.

Ceny volání v České republice už zdaleka nejsou výrazně vyšší než v sousedních zemích. S novými tarify jsou naopak ve středoevropském srovnání poměrně výhodné. Mnohem nižší ceny jsou například v Rakousku a Velké Británii, kde je konkurence mezi operátory vysoká. „Tam už operátoři mají občas problém přežít,“ uvedl Lodl s tím, že pokud někteří operátoři zkrachují, konkurence se opět sníží a ceny vzrostou.

1 GB pro použití v mobilu stačí

1 GB dat v rámci neomezeného tarifu je podle něj dostatečné množství jak pro pravidelnou kontrolu emailů, tak i pro běžné prohlížení webových stránek. „Myslím si, že 'gigabajt' dat je skutečně dost při použití v telefonu,“ uvedl expert s tím, že pokud člověk používá telefon pro připojení počítače, mohl by už nastat problém, stejně jako při využívání složitějších GPS navigací.

Hyde Park ČT24 (zdroj: ČT24)

Některé nešvary českých mobilních operátorů

  • Vysoké poplatky za dárcovské SMS, které přitom například na Slovensku zpoplatněny vůbec nejsou.
  • Účtování po celé první minutě, které je ale běžné i v cizině a zároveň má i svou logiku, protože operátor má skutečně s každým zahájeným hovorem určité náklady, i pokud trvá pár vteřin.
  • Předplacené karty po nějaké době neaktivity propadají – to je ale podle Lodla logické, operátor dimenzuje svoje systémy na určitý počet zákazníků. Férovější by ale bylo, kdyby operátor neprovolané peníze vracel.