Postihy neplatičů povinného ručení fungují: Škody klesly na minimum

Praha – V minulém roce se výrazně snížil finanční objem škod způsobených motoristy ve vozidlech bez povinného ručení – zhruba o 50 procent. Auta bez povinného ručení měla na svědomí 3 133 škod za celkem 144 milionů korun. O rok dříve přitom bylo zaznamenáno 3 404 nepojištěných škod za 299 milionů. Počet nepojištěných vozidel klesl ke konci roku 2012 na 596 000. Podle České kanceláře pojistitelů (ČKP) se jedná o historicky nejnižší hodnoty.

K razantnímu poklesu nepojištěných škod a zejména pak jejich finanční výše významnou měrou přispěly podle ČKP přísnější postihy vůči neplatičům povinného ručení, které vstoupily v účinnost v lednu 2009. Díky nim nepojištění motoristé přímo participují na plnění garančního fondu ČKP, ze kterého jsou poškozeným hrazeny škody způsobené vozidly bez povinného ručení.

„Je nesporné, že přísnější postihy fungují a díky nim již motoristé zbytečně neriskují a pro svá vozidla povinné ručení sjednávají,“ konstatoval výkonný ředitel ČKP Jakub Hradec.

Ještě před čtyřmi lety přitom plnili garanční fond řidiči, kteří povinné ručení řádně platili – z každého zaplaceného povinného ručení do něj šly řádově desítky korun. Z nich se pak hradily nehody nepojištěných aut. To už neplatí.

„Nepojištěné škody plně hradí neplatiči povinného ručení. Poctiví motoristé tedy už nemusí solidárně přispívat do garančního fondu na úhradu škod, které způsobí nepojištění motoristé,“ říká výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů Jakub Hradec.

Za každý den bez povinného ručení zaplatí ze zákona majitel či provozovatel vozidla sankční příspěvek od 20 do 300 korun (podle druhu vozidla) do garančního fondu, stejně jako náklady spojené s uplatněním a případným vymáháním tohoto příspěvku. Správní orgány navíc mohou udělit pokutu v rozmezí od 5 000 do 40 000 korun.

Většina nepojištěných jezdí po silnicích

Od nabytí účinnosti novely inkasovala ČKP na neplatičích povinného ručení každý rok v průměru 435 milionů korun. Veškeré peníze od nepojištěných motoristů putovaly do zmíněného garančního fondu, z něhož se kryjí škody způsobené vozidly bez povinného ručení. Dosud z něj bylo poškozeným uhrazeno plnění přesahující 2,4 miliardy korun.

„Vzhledem k tomu, že výplata plnění poškozeným probíhá dlouhodobě, představují v budoucnu splatné závazky vůči poškozeným další více než 2,2 miliardy,“ doplnil Hradec.

Počet vozů pojištěných v rámci pojištění odpovědnosti za provoz motorových vozidel, takzvaného povinného ručení, loni stoupl na 6,874 milionu. Podle ČKP přitom většina z 596 tisíc nepojištěných aut skutečně jezdí po silnicích – jen v malém počtu případů se jedná o vozidla, která jejich majitelé neprovozují. Za volantem aut bez povinného ručení sedí podle statistik nejčastěji mladí muži ve věku 18 až 30 let.