Stáří pod obraz aneb investujte i do umění, radí experti

Praha - Nákup uměleckých děl se považuje za zajímavou investici, která může vyvážit a doplnit majetkové portfolio. A že Češi do umění skutečně investují čím dál častěji, dokazuje i souhrnný index trhu s uměním Art+. Ten jen za loňský rok narostl zhruba o 58 % a objemy obchodů dosáhly 881 milionů korun. Investice do umění má však svá specifika, která ji odlišují od všech ostatních typů. Na co se tedy před nákupem musíte připravit a na co si dát největší pozor?

Investice do umění je náročná na znalosti nákupčího. Někteří odborníci se dokonce slovu investor brání a ty, kteří za díla utrácí pravidelně, označují spíše za sběratele. „Vždy říkám, že umění je lepší sbírat než do něj investovat,“ začíná šéfredaktor časopisu Art & Antiques Jan Skřivánek. „Jako investiční nástroj má umění smysl hlavně v dlouhodobém horizontu coby způsob zpestření investičního vějíře a také konzervativní prostředek k uložení peněz. Kupovat si umění s cílem zhodnotit vložené prostředky vyžaduje značnou orientaci na trhu a v krátkodobém horizontu několika let jde o velmi nejistý podnik,“ dodává.

Robert Hédervári, galerie Vltavín

„Investici do umění bych doporučil někomu, kdo má k umění vztah a orientuje se na výtvarné scéně. Jinak riskuje, že nakoupí něco, co mu někdo podstrčí, a co hůř, ještě za nesmyslné ceny, které při opětovném prodeji už nezíská zpět.“

  • Ilustrační foto autor: Kirsty Wigglesworth, zdroj: ČTK/AP http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/35/3474/347363.jpg
  • Veletrh současného umění Art Prague 2013 - Kafkův dům Praha - 19. 03. - 24. 03. 2013 autor: Marie Třešňáková, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/45/4491/449096.jpg
  • Obraz Mikuláše Medka zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/41/4079/407831.jpg
  • Veletrh současného umění Art Prague 2013 - Kafkův dům Praha - 19. 03. - 24. 03. 2013 autor: Marie Třešňáková, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/45/4492/449109.jpg

Nechte si poradit a pozor na falzifikáty

Před každým nákupem je dobré poradit se s odborníkem a v případě uměleckých děl platí toto pravidlo dvojnásob. Nakupovat mimo zavedené galerie, aukční síně či bez rady kurátora může být velmi riskantní. Především je důležité znát původ díla a dobře zhodnotit jeho fyzický stav. Největším problémem jsou pak napodobeniny.

„V minulých stoletích často na zakázku vytvářeli kopie díla sami autoři, častěji pak byl o reprodukci oblíbeného či úspěšného námětu požádán jiný autor. Ty ale byly vytvářeny na základě požadavku zadavatele a konečného majitele v jedné osobě, nikoli za účelem dalšího prodeje díla,“ uvedla pro Investiční web Mária Gálová z aukční síně Dorotheum.

Jak Skřivánek pak doplňuje, že úspěch podvodníků s falzy nestojí na tom, že by falza byla neodhalitelná, ale na tom, že vytvoří situaci, že se zájemci nabízí příležitost k mimořádně výhodné koupi, ale musí rezignovat na standardní mechanismy. „Je to podobné, jako když vám někdo bude nabízet levný fotoaparát na parkovišti před supermarketem, který se následně ukáže být plastovou atrapou,“ dodal.

Vyhnout se kopiím a falzům znamená nakupovat na aukcích, kde je prověřená historie i originalita díla a v případě zpochybnění této jistoty aukční síň ručí za prodej. „Galerie vystavuje certifikáty o pravosti díla, na přání klienta také často nechává zpracovat restaurátorské posudky a potvrzení o pravosti. Takový servis patří ke standardům, pakliže ho nějaký prodejce odmítne udělat, je to špatně,“ vysvětluje Robert Hédervári z galerie Vltavín. Sám od investice do obrazu bez potřebných dokumentů odrazuje. „Když víte, odkud dílo pochází, napomáhá to jeho dobrému prodeji,“ říká specialistka sekce Art Banking UniCredit Bank Marina Votrubová.

Ach ta móda

Investice do umění je hra s neustále se měnící realitou. Nikdy nelze vsadit na stejné dílo, ceny se vyvíjí různě a velmi se liší. „Dílo jednoho malíře z jeho určitého období může být drahé, zatímco díla z období pozdějšího mohou stát i třetinovou či poloviční cenu,“ upozorňuje Marina Votrubová. Navíc v popularitě uměleckých děl se odrážejí i různé trendy.

„Tak jako před několika lety bylo v současném umění in konceptuální umění, performance a podobně, vrací se v současné době znovu závěsný obraz a socha,“ dokládá Eva Kočová z říčanské galerie Kotelna. Dokládá to mimo jiné loňský prodej slavného obrazu Tvar modré od Františka Kupky - dražitel ho koupil za neuvěřitelných 55 750 000 korun, čímž se Kupkova malba stala nejdražším uměleckým dílem od českého autora na světě.

Dlouhodobě nejprodávanější jsou díla z klasických materiálů. Český trh podle Héderváriho z galerie Vltavín preferuje klasickou malbu, sochu ze dřeva nebo kovu a poté grafiku. Nejméně prodávané jsou práce na papíře jako fotografie a kresby. „V nich cítím v ČR velký potenciál. Zatím nevyužitý, s investičním horizontem zatím vzdáleným, ale práce na papíře se dostanou ke slovu,“ radí Hédervári. 

Obecně na českém trhu převažuje zájem o obrazy, zejména o klasickou modernu první poloviny 20. století. Malby z této epochy se tak dobře zpeněží na domácím hřišti. „Naopak na světových aukcích hraje důležitější roli poválečné a současné umění. Tento rozdíl je ale dán hlavně “mladostí„ českého trhu s uměním - postupně i u nás ceny poválečného umění jdou nahoru. Nejvýznamnější autoři jako Mikuláš Medek, Václav Boštík, Zdeněk Sýkora a několik dalších se již běžně prodávají za částky vysoko nad milion korun,“ zmiňuje své tipy šéfredaktor Skřivánek.

Eva Kočová, majitelka galerie Kotelna

„Investice do umění je opravdu vyšší úroveň v portfoliu investování. K tomuto investování se musí dozrát a rozhodnutí většinou přichází samo o sobě, kdy investor najednou zjistí, že k životu patří i jiné hodnoty a příjemný život obklopený krásnými věcmi. V tomto kontextu se potom uvnitř neřeší investiční horizont, likvidita a výnos.“

Jak na věc

Co tedy koupit? Těm, kteří budují dlouhodobou kolekci, již plánují přenechat svým potomkům, doporučují odborníci zůstat u výtvarného umění. Svou pozornost by ovšem měli zaměřit i mimo domácí trh a porozhlédnout se po aukcích v zahraničí. V takovém případě si ale musí připravit rozpočet v řádu nejméně desítek či spíše stovek tisíc korun - je totiž třeba počítat i s náklady na uložení, respektive udržování a skladování díla například v depozitáři, pokud nemá lety ztratit na fyzické kvalitě.

Ti, kdo chtějí investovat méně, mají v podstatě jen dvě možnosti. Koupit levnější díla slavnějších autorů a spoléhat na to, že ta svou hodnotu časem neztratí. Nebo lze hledat umělce, kterého před vámi ještě neobjevila žádná galerie. Jednotlivá díla pak stojí jen jednotky tisíc korun. Může se ovšem stát, že vám doma zůstane bezcenný kus. Obecně pak platí, že větší riziko je v nákupu mladých autorů. To je však vyváženo nižšími cenami a také značným potenciálem růstu.

  • Aukční síň autor: Oli Scarff, zdroj: Isifa/Getty Images
  • Toyen / Smutný den (1942) autor: Marie Kohoutová, zdroj: ČT24

Méně tradiční způsoby, jak lze investovat do umění:

Investice do fondu s uměním

Fondy specializované na umělecké sbírky fungují většinou podobně jako ostatní investiční fondy. Za peníze investorů tým profesionálů nakupuje umělecké předměty s investičním potenciálem. Hodnotu děl pak zvyšuje i jejich umístění do galerií a muzeí. Hlavní výhodou je možnost investovat relativně nízké částky a fakt, že nemusíte řešit náklady spojené s držením uměleckých děl. Nezapomeňte si ale hlídat, jak je fond spravován.

Soukromé investiční společnosti

Princip tohoto způsobu investování je stejný jako v případě fondů. Jde však o menší skupiny investorů, kteří se většinou mezi sebou znají. Volí je ti, kteří chtějí mít větší slovo při výběru uměleckých děl nakoupených do portfolia. Provázanost lidí v těchto společnostech často znemožňuje vstup dalších zájemců.

Nákup na úvěr zajištěný již nakoupenými díly

Podle odborníků to funguje jako v případě koupi nemovitosti. Nová díla pořídíte tak, že zastavíte svou sbírku jako v případě hypotéky zastavujete dům. Díky této variantě získáte přístup k dílům, která byste si za jiných okolností nemohli dovolit. Nevýhoda je stejná jako u každého úvěru. Tedy neschopnost půjčku splácet. A to se úroky v těchto případech pohybují v rozmezí 10 až 20 procent.

Zapomenutá díla na regionálních aukcích

Pokud máte dostatek času a znalostí, může se vám podařit výhodná koupě na menších aukcích či v regionálních bazarech. Na podobných místech lze objevit díla, jejichž skutečnou cenu prodávající často ani nezná. Díky tomu můžete přeprodejem vydělat opravdu rychle. Na druhou stranu se vám ani po letech nemusí podařit zlatý důl najít. 

Zdroj: Business Insider

Vydáno pod