Pokuty za předčasný odchod od operátora mají skončit

Praha - Mobilní operátoři možná už brzy nebudou smět pokutovat zákazníky za to, že předčasně ukončí smlouvu na dobu určitou. Placení často až několikatisícových částek by měla plošně ukončit novela zákona o elektronických komunikacích, kterou projednává sněmovna příští týden. Podle právního poradce dTestu Miloše Borovičky ale může i přes případné schválení novely nastat problém, pokud operátoři lidem odstoupit od smlouvy neumožní. Novela na druhou stranu myslí i na často kritizované automatické prodlužování smluv. Pokud projde sněmovnou, mohla by začít platit ještě letos.

Operátoři si za předčasné ukončení smlouvy účtují nemalé částky. Lidé v podstatě zaplatí stejnou částku, jakou by zaplatili, pokud by u daného operátora zůstali až do konce. „Samozřejmě pokud se zavazujeme být s operátorem ve vztahu nějakou dobu, je v pořádku, že tu dobu zůstaneme, nicméně naši operátoři mají opravdu vysoké smluvní pokuty za to, když lidé chtějí ukončit smlouvu nebo přejít k někomu jinému,“ míní Borovička. 

Podle něj už ale i operátoři usoudili, že s výší pokut musejí dolů. „Myslím, že jeden z nich (operátorů) má 250 korun za měsíc. V individuálních případech to může být považováno za rozumné, pokud jsem měl závazek dva nebo tři tisíce,“ podotkl právní poradce. 

Telefonování
Zdroj: ČT24

Operátoři se zatím podle Lidových novin brání tím, že nejde o žádné pokuty, nýbrž závazek zákazníka, který podepsal při uzavření smlouvy. Toto „finanční vypořádání“ je podle jejich slov logické.

Novelu předložil poslanec Jan Husák (TOP 09). Příští týden půjde do druhého čtení. Pokud by v současné podobě neprošla, má Husák připravenu záložní variantu, podle níž by zákazníci při odchodu ke konkurenci místo plné částky zaplatili pouze pětinu.

Husák pro Lidové noviny:

„Chci řešit nekalé praktiky stávajících operátorů, které uplatňují vůči zákazníkům. Brání konkurenci na telekomunikačním trhu, a tím pádem také lepší kvalitě služeb a hlavně snížení cen pro zákazníky.“

„Mnozí klienti vůbec netuší, že při podepisování smlouvy s operátorem 'souhlasili' s automatickým prodlužováním doby, a tím pádem mají zhoršenou možnost přejít k levnější konkurenci.“

Ceny služeb padají, řady „upsaných“ zákazníků se to ovšem netýká

Situace na mobilním trhu přitom nyní prochází „revolucí“. Ceny služeb padají a padat zřejmě budou dál. Podle Borovičky v současné době o to víc lidí považuje několikaletý závazek za problém, protože dál platí „přemrštěné částky“. 

Lidé navíc na výběr tolik možností nemají, jelikož smlouva na dobu neurčitou nebývá příliš výhodná. „Třeba v Izraeli to upravovali tak, že stát stanovil výši odstupného konkrétně operátorovi. Vedlo to k tomu, že smlouvy na dobu určitou zmizely, čímž se uvolnil trh a zákazníci mohou mezi operátory přecházet prakticky volně,“ poznamenal Borovička. 

Novela řeší i další problematické záležitosti

Novela by měla řešit i automatické prodloužení smlouvy. Nyní je prý praxe taková, že pokud se zákazník včas neozve, operátor mu závazek automaticky prodlouží o další dva roky. „Operátor by musel nově aktivně zavolat spotřebiteli, upozornit ho na konec jeho závazku a domluvit se s ním na případném dalším pokračování,“ konstatoval Borovička. 

Komentář Miloše Borovičky (zdroj: ČT24)

Další věcí, na kterou si lidé stěžují, je uzavírání smluv po telefonu. Podle jejich stížností jim zástupci firmy často neřeknou všechny informace - neuvedou například, že slevy platí jen po určitou dobu. Novela zákona chce, aby podmínky smlouvy museli mít zákazníci ještě před jejím uzavřením písemně.