Avia je na pokraji krachu, letos vyrobila jediné auto

Praha – Automobilce Avia z pražských Letňan hrozí zánik. V letošním roce zatím podle údajů Sdružení automobilového průmyslu ČR vyrobila pouze jediné kompletní vozidlo a od minulého týdne jsou její zaměstnanci doma. Definitivní rozhodnutí o případném ukončení výroby zřejmě ještě nepadlo. Informace přinesl server Aktuálně.cz.

„Od minulého týdne jsou zaměstnanci doma, ale pobírají odměnu ve větší výši, než stanovuje zákon,“ řekl serveru šéf odborové organizace Avia Petr Rukavička a dodal: „Na začátek příštího týdne je naplánováno setkání s vedením firmy, kde bychom se měli dozvědět více.“

Vedení tuzemské továrny nyní vede s indickou firmou Ashok Leylands Motors, která Avii vlastní, jednání o tom, zda bude výroba nákladních aut v Letňanech zachována, případně v jakém rozsahu.

Rukavička je přesvědčen, že výroba Avií v Česku bude pokračovat. A to i přesto, že v Indii se nyní instaluje linka, na které je možné vozy stejných typových řad, jako se dělají v Česku, také vyrábět. „Naši zaměstnanci tam budou jezdit učit indické dělníky vyrábět auta ve stejné kvalitě jako u nás,“ řekl serveru.

Avia v lednu oznámila, že loni zvýšila tržby o 56 procent na 665 milionů korun, stále ale byla ve ztrátě. Prodej se zvýšil o dvě třetiny na 1 003 aut. „Hranice ziskovosti se pohybuje okolo 3 000 aut a my se k ní snažíme dostat,“ uvedl tehdy výkonný ředitel firmy Tomáš Jiřička.

Odborníci však podle Aktuálně.cz už v tu dobu tušili, že s Avií není vše zcela v pořádku. „Již na konci minulého roku Avia vystoupila z řad členů Sdružení automobilového průmyslu a přestala komunikovat,“ sdělil serveru ředitel sdružení Antonín Šípek.

Automobily se v továrně Avia vyrábějí přes 60 let

Společnost Avia byla založena v roce 1919 v pražských Vysočanech, původně jako letecká továrna, jak ostatně napovídá i její název. Z Avie pocházela například nejvýkonnější československá stíhačka třicátých let Avia B-534.

Letňanský závod byl založen v roce 1931, původně také pro výrobu letadel. Po druhé světové válce ale dostala továrna v rámci restrukturalizace průmyslu nové úkoly a začala vedle letadel (například dopravní Avia Av-14) a drobnějších strojírenských výrobků jako ložiska nebo vstřikovací čerpadla produkovat nákladní automobily nebo autobusy, které postupně ovládly její výrobní program.

V roce 1961 Avia z vysočanské Pragovky převzala výrobu terénních nákladních vozů Praga V3S, které produkovala do roku 1988. Na silnici značku Avia proslavily až typické modré „saviemy“, licenční verze francouzského lehkého nákladního vozu z koncernu Renault, které se začaly vyrábět v roce 1968. V různých obměnách se původní model řady A vyráběl až do roku 2001.

V letech 1991 a 1992 se původní podnik s 20 000 zaměstnanci a sedmi odštěpnými závody rozdělil do samostatných společností. Akciová společnost Avia vznikla v roce 1992 a o tři roky později do ní vstoupila jako majoritní vlastník jihokorejská skupina Daewoo. Ani ta ale nedokázala skomírající automobilku postavit na nohy.

V roce 2004 Avii ovládla investiční skupina Odien, která v říjnu 2006 prodala výrobu vozidel indickému producentovi nákladních vozů a autobusů, společnosti Ashok Leyland z koncernu Hinduja Group.

Počty vyrobených vozů v posledních dvou desetiletích většinou meziročně klesaly. Ještě v roce 1998 firma vyrobila 3 500 automobilů, o tři roky později to už bylo jen 1 100 a v roce 2009 zhruba 300. Poté se ale situace začala pomalu zlepšovat a loni automobilka výrazně zvýšila prodej a po více než deseti letech překonala hranici tisíce prodaných nákladních vozů.

Hospodaření letňanské společnosti, která ke konci loňského roku zaměstnávala 227 lidí, se v posledních patnácti letech pohybuje většinou ve ztrátě.