Oživení automobilového sektoru v EU? Odborníci mírní nadšení

Milán/Brusel - Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii v dubnu stoupl téměř o dvě procenta na 1,038 milionu vozů. Podle Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) to znamená první meziroční nárůst od září 2011. Zatím ale automobilky zavíraly továrny a propouštěly tisíce zaměstnanců. Zlepšení prodejů je tedy nejspíš jen krátkodobé. Odborníci ovšem upozorňují, že za pozitivními čísly stojí spíš vyšší počet pracovních dnů připadajících na letošní duben. Na jihu Evropy zase automobilky mohou děkovat výrazným slevám a vládním pobídkám.

V Německu, které je největším automobilovým trhem v Evropě, se prodej v dubnu zvýšil téměř o čtyři procenta po březnovém propadu o 13 procent. Ve Francii však prodej klesl o více než pět procent a v Itálii o více než deset procent. Prodej automobilky Škoda Auto v EU se v prvních čtyřech měsících podle sdružení meziročně snížil o šest procent na více než 155 tisíc vozů.

Odborníci proto nadšení evropských producentů mírní. „Obecně jde o třetí nejhorší duben za poslední léta. O nějaký dramatický nárůst tedy nejde. Na zákazníky doléhá kupní krize a nejsou ochotni investovat. Místo toho čekají, co bude dál,“ konstatoval Michal Štengl z časopisu Auto, motor a sport. V prvních čtyřech měsících letošního roku se prodej meziročně propadl o sedm procent na zhruba dva miliony vozů.

Ilustrační foto
Zdroj: Martin Divíšek/isifa/Bloomberg/Getty Images

Vliv většího počtu pracovních dnů letos v dubnu na aktuální výsledky zdůrazňuje i redaktor časopisu Autoweek.cz Vladimír Rybecký. „V Německu a dalších zemích s významnými automobilovými trhy jsou lidé zvyklí vzít si při Velikonocích volno. Minulý rok bylo pracovních dnů v dubnu mnohem méně než letos, kdy Velikonoce připadli na březen. Výsledky jsou kalendářem opravdu hodně ovlivněné,“ poznamenal.

Zejména na jihu Evropy se navíc auta prodávala s velkými slevami. Podle Rybeckého proto není často důležité, kolik se prodalo kusů, ale kdo na tom dokáže vydělat. „Bude záležet, kdo bude prodávat dražší auta, která generují vyšší zisk, a kdo auta, která pouze generují prodejní výsledky,“ myslí si Rybecký. Ve Španělsku, kde si prodejci připsali nárůst 11 procent, za výsledky kromě nízkých cen může i vládní podpůrný program.

Volkswagen stále vede

Nejprodávanější značkou v EU zůstal v dubnu Volkswagen s odbytem přes 140 tisíc vozů a tržním podílem 13,5 procenta. Celá skupina Volkswagen, do které patří rovněž Škoda Auto a další značky, zvýšila prodej v EU o desetinu na téměř 275 tisíc vozů.

V samotném Česku ale automobilky čekají na zlepšení. Svaz dovozců automobilů už minulý týden oznámil, že v České republice se prodej nových osobních aut v období od ledna do dubna propadl o 14 procent na 51 514 vozů. V samotném dubnu klesl o devět procent. Nošovická Hyundai už oslavila milionté auto, rozšíření výroby přesto neplánuje. Firmy doufají, že prodeje se zvýší alespoň v druhé polovině roku.

Prodej aut v Evropě je nyní pod zvýšeným tlakem kvůli negativním dopadům dluhové krize na ekonomiku. Automobilky kvůli poklesu poptávky uzavírají továrny a propouštějí tisíce zaměstnanců.