Brno - Ombudsman Pavel Varvařovský bude zkoumat, jak se banky a pojišťovny v České republice chovají ke klientům-seniorům a zda je kvůli věku neznevýhodňují. Některé banky zřejmě seniorům odmítají vydávat kreditní karty nebo jim kvůli věku účtují při cestovním pojištění výrazné přirážky. Výsledky výzkumu budou v srpnu, žádná konkrétní jména ale zveřejněna nebudou.
Ombudsman prozkoumá, jestli banky znevýhodňují seniory
„Mnohé finanční instituce nejsou příliš vstřícné ve vztahu k lidem, řekněme, našeho věku. Jejich požadavek jim byl odmítnut v zásadě jen s odkazem na jejich věk. Kolik vám je - kreditní karta ne,“ uvedl Varvařovský.
Snahou průzkumu je pouze tuto oblast zmapovat, ne nalézt banku či pojišťovnu, která se chová k seniorům nejvstřícněji. Průzkum bude anonymní. Ombudsman doufá, že se vedení těchto společností nad problémem zamyslí a i bez intervence zjednají sami nápravu. Do výzkumu bude zahrnuto všech 45 bank a 52 pojišťoven působících v ČR. Dále se bude týkat 43 nebankovních institucí. V zemi jsou jich stovky, pro výzkum byly vybrány největší.
Do průzkumu se zapojí i figuranti
Stěžovatelé jsou obvykle aktivní senioři cestující po celém světě. Kreditní karty potřebují, aby si mohli například v USA nebo Austrálii půjčit vůz. U cestovního pojištění vznikají kuriózní situace. Ombudsman řešil případ, kdy o půl roku starší manžel platil o sto procent vyšší pojistku než manželka. Oba byli ve stejné kondici, on ale již překročil 70 let.
Všechny instituce dostanou v nejbližších dnech dotazník od ombudsmana se třemi otázkami. V nich se dotazuje, zda mají pro některé ze svých služeb stanoveno nějaké věkové maximum, zda využívají kritérium „důchodového věku“, a pokud ano, jaké k tomu mají důvody. O prázdninách bude následovat druhá fáze výzkumu. Do některých institucí budou vysláni figuranti, aby si zjištěné informace ověřili v praxi.