Čárové kódy jsou zde desítky let, vydrží i do budoucna?

Praha - Čárové kódy minulý rok oslavily 60 let své existence. Jejich používání v Česku však tak daleko do minulosti nesahá. Hlavním důvodem byl nedostatek technologií a trh to v té době ani nepotřeboval. Dnes už si bez nich nedokážeme představit průchod pokladnou v supermarketu či kamenném obchodě. Vydrží jejich používání i do budoucna, nebo je nahradí jiná technologie?

Čárové kódy výsledkem tlaku zahraničních odběratelů

Čárové kódy se na území Československa objevily před třiceti lety. Příčinou byl tlak zahraničních odběratelů tuzemského zboží, kteří tento způsob sběru dat již používali. Jako první exportní podnik je začal využívat tehdejší národní podnik Čokoládovny, který vyvážel své výrobky do Velké Británie.

„Do Česka dorazily o hodně později. Za minulého režimu nebylo nutné centrálně evidovat pohyb a prodej zboží,“ říká internetový publicista Daniel Dočekal.

Československo jako první země východního bloku vstoupilo v roce 1983 do mezinárodního sdružení EAN, určujícího standardy pro identifikaci a automatický sběr dat. V roce 1985 byl v ČSSR realizován pilotní projekt obchodního domu s aplikací čárových kódů, který se měl stát vzorem pro ostatní státy RVHP.

Vše po roce 1989 změnil příchod velkých obchodních řetězců. S nimi přišly do českého maloobchodu informační technologie, pokladní skenery, automatický sběr dat i elektronická komunikace. Potřeba standardní identifikace významně stoupala a sdružení EAN Česká republika registrovalo každoročně tisíce nových uživatelů. V roce 2002 počet zaregistrovaných společností dosáhl 7 000 a dodnes se pohybuje mírně nad touto hranicí.

Vynálezce čárového kódu Norman Joseph Woodland, díky jehož patentu a globálním standardům systému GS1 je denně na kasách celého světa automaticky načteno asi šest miliard položek, zemřel na konci loňského roku. Univerzální a mezinárodně kompatibilní systém automatické identifikace pomocí čárových kódů má svoje počátky v severní Americe. První takto naskenované zboží prošlo rukama prodavačky ve středu 26. června 1974 v 8:01.

Vymřou čárové kódy? Nevypadá to..

„Nevypadá to, že by klasické čárové kódy měly vymřít nějak rychle. Existují snahy je nahradit dvojrozměrnými kódy, které mají výhodu, že se do nich dá dostat víc informací. S takzvanými QR kódy se většina lidí setkala na tramvajových zastávkách či billboardech – čtverečky vyplněné dalšími čtverečky. Když se na ně namíří mobil, tak se tím získá další text – nezdá se ale, že by se to mělo masově využít u zboží,“ doplňuje Dočekal.

Internetový publicista Daniel Dočekal o čárových kódech (zdroj: ČT24)

Co je QR kód - čerpáno ze serveru qr-kody.cz

Zkratka „QR“ pochází z anglického „quick response“, což v doslovném překladu znamená „rychlá odpověď“. V praxi stačí vyfotit QR kód na mobilní telefon skrze nainstalovanou aplikaci qr čtečka. Ta rozšifruje znaky kódu a přeloží je na žádané informace jako například text, vizitku či rozsáhlý internetový odkaz. Tohoto je využíváno například v reklamních kampaních, které tištěné reklamy propojují s firemními weby a mobilními stránkami.