Lidé nevěří českým výrobkům, reklama aféry nepřebila

Praha - Češi přestávají věřit potravinářskému průmyslu. Oproti ostatním odvětvím spadla jejich důvěra během roku o celých 14 procent. Za znatelným poklesem stojí zejména aféry s pančovanou kořalkou, technickou solí v jídle nebo koninou tajně přimíchanou do mletého hovězího. Ministerstvo zemědělství přitom do propagace tuzemských výrobků jen loni vložilo přes 300 milionů korun. Samo ale přiznává, že trochu pokulhává ve schopnosti lidi řádně informovat.

Ministerstvo zemědělství se v posledním roce pustilo do propagačních kampaní. Na lidi tak „útočí“ třeba letáky s poctivým řezníkem nebo plakáty propagující konzumaci českých ryb. „Došlo k otevření se veřejnosti z hlediska postihu našich dozorových orgánů,“ prohlásil ministr zemědělství Petr Bendl (ODS). 

Některé projekty ministerstva a potravinářské inspekce měly obrovský úspěch, mezi nimi třeba portál Potravinynapranýři.cz. Jiné ale veřejnost téměř nezaregistrovala a důvěra lidí v potravináře klesá.

Reklamní kampaně na lidi příliš nezabírají 

Vláda a hlavně ministerstvo zemědělství tak mají k dispozici první odraz potravinových afér. Mediální experti přitom tvrdí, že reklamní kampaně už teď nepomohou. „Dosah reklamních kampaní v potravinářském průmyslu není až tak dobrý. Podle mého názoru by se spíš vyplatilo investovat do informačních kampaní,“ konstatovala vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations na Karlově univerzitě Denisa Kasl Kollmannová.

Přes osmdesát procent spotřebitelů má totiž pocit, že je vláda nedostatečně informuje. Lidé se tak přitom vyjádřili ještě předtím, než si začali vyjasňovat pozice kontroloři. Rezervy přiznává i ministerstvo zdravotnictví. „Je nutné tu informaci předávat i s ohledem na to, komu ji sdělujeme. Možná v tomhle máme trochu dluh, že to ještě neumíme,“ podotkl hlavní hygienik Vladimír Valenta. 

A neprolomila to ani nejzávažnější aféra poslední doby - alkohol otrávený metanolem. Lidé dál kupují vodku z rizikových šestilitrových kanystrů, které může nepoctivý prodejce neustále dolévat. Problémem jsou i nejmenší balení, která nemusejí mít kolek. „V České republice došlo k výraznému nárůstu tohoto prodejního balení,“ upozornil prezident Unie výrobců a dovozců lihovin ČR Petr Pavlík. 

Zdeněk Juračka, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu:

„Já se domnívám, že jde o systémové selhání vlády. Propagace českých potravin je dobrá věc, ale poučení se z chyb viz metanolová aféra není nikde. Návrhy vlády jsou v tomto ohledu nedostatečné. Vláda jakoby se bála před volbami někoho více svázat předpisy, aby neztratila voliče. To je proti ochraně spotřebitelů. Přitom musí prokázat, že zdraví lidí je pro ně prioritou.“

Zahýbá bezpečnost potravin předvolebními kampaněmi?

Devět měsíců od prvních případů otrav navíc parlament zatím neschválil žádný předpis, který by postihl černý trh s alkoholem. To může mít i výrazný dopad na budoucí politickou scénu. „Určitě se domnívám, že bezpečnost potravin bude významným tématem v předvolební kampani,“ míní Kollmannová. Do řádného termínu parlamentních voleb už mezitím zbývá necelý rok.

Vydáno pod