Stávka leteckých dispečerů paralyzovala Francii, zrušeny tisíce letů

Praha/Paříž - Zaměstnanci řízení letového provozu deseti zemí Evropské unie se připojili k protestu svých francouzských kolegů. Ti kritizují návrh Evropské komise sjednotit vzdušný prostor nad unií. Bojí se hlavně rušení pracovních míst. Symbolicky se ráno zapojili i čeští dispečeři, kteří svou práci do čtvrtka omezí jen na běžnou navigaci a nebudou letadla navádět mimo běžné tratě. Cestujících v Česku se ale stávka dotkne jen minimálně.

Ve Francii pokračuje stávka leteckých dispečerů. Týká se do zítřka všech velkých letišť ve Francii. „Dnes je ta situace mnohem horší. Do té dnešní části se zapojili prakticky všichni dispečeři a údajně se k nim připojily i další odborové organizace působící v leteckém odvětví,“ prohlásil Jakub Kajtman, spolupracovník ČT v Paříži. Aerolinky musely zrušit v průměru tři ze čtyř letů, řádově pět tisíc letů. 

Většinou se jedná o evropské lety, stávka se ale podle Kajtmana nevyhnula ani několika zaoceánským spojům. Řada letů má rovněž značná zpoždění. „To se týká i letů do Prahy,“ upozornil Kajtman.

„Aktuální stávka se Letiště Václava Havla nijak výrazně nedotkne. Evidujeme tři zrušené spoje s Paříží a jednu linku do Lyonu,“ prohlásila ale mluvčí letiště Eva Krejčí. 

Jaké novinky do letového provozu nad Evropou chce Brusel zavést? 

Hlavním cílem plánu je rychlejší doprava, snížení nákladů na řízení letového provozu a desetiprocentní pokles ve spotřebě paliva. O navigaci letadel se má starat jen několik středisek.

Lidé se tak bojí, že přijdou o místo. V rámci unie je v oblasti řízení leteckého provozu zaměstnáno zhruba 57 tisíc lidí. „Spekuluje se, že podle plánu EK by se měl počet snížit asi o šest tisíc,“ dodal Kajtman. Letečtí dispečeři také argumentují tím, že dojde k ohrožení bezpečnosti provozu a do tak citlivé oblasti není možné zavádět tržní principy. 

"V současné době se každý stát stará o svůj vzdušný prostor. Podle eurokomisaře pro dopravu Siima Kallase je ale Evropa jednotná, a proto by mělo být jednotné i její nebe. Koridory jsou nyní často vedeny s ohledem na hranice jednotlivých zemí. Evropa by se měla inspirovat Spojenými státy, kde je letový provoz řízen z dvaceti míst. V menší unii je jich přes 60," vysvětlil Kajtman.

Letecké společnosti tak nyní čelí obrovským ztrátám

„Třeba Air France stojí jeden den stávky 750 milionů korun,“ poznamenal Kajtman. Největší dopad má ale stávka na společnosti zaměřené na krátké trasy – nízkonákladové společnosti. Náklady se podle nich mohou promítnout do cen letenek.

Telefonát Jakuba Kajtmana (zdroj: ČT24)

Evropská unie uvalí od počátku příštího roku clo 4,7 procenta na dovoz leteckých pohonných hmot z Blízkého východu. Uvedla to agentura Reuters s odvoláním na vyššího úředníka obeznámeného se situací. Rozhodnutí výrazně zvýší náklady evropským aerolinkám.