Sibiř se hlásí o české letouny L-410

Moskva/Kunovice – Zástupci šesti velkých sibiřských regionů mají zájem o české dopravní letouny L-410. Oznámil to ruský list Rossijskaja gazeta s odvoláním na zprávu informačního centra sibiřského meziregionálního sdružení MASS. Na dohodě se podílejí i dvě místní letecké společnosti Tomsk-Avia a Altajskije avialinii. Hodnotu dodávky ani počet letadel, o které mají sibiřské regiony zájem, ale list neuvedl. O možnosti nákupu českých letounů se před pár týdny během návštěvy v Rusku zmínil český premiér Petr Nečas.

České letouny L-410 by podle ruského listu měly přepravovat cestující v Altaji, Burjatsku a Altajském kraji a v Novosibirské, Tomské a Irkutské oblasti.

Podle ruského listu delegace sibiřských politiků navštívila výrobce letounů L-410 v Kunovicích, kde se seznámila s charakteristikami letounu a možnostmi financování kontraktu. Uvažuje se prý o leasingu s využitím dotací z ruského státního rozpočtu.

  • Ruské regionální letecké společnosti mohou letos z rozhodnutí ministerstva dopravy s využitím dotací nakoupit kolem 40 strojů pro místní linky. Na spolufinancování leasingu vyčlenilo ministerstvo pro letošní rok 2,1 miliardy rublů (1,3 miliardy korun), což je téměř dvojnásobek loňské sumy.
Letoun L-410 v Kunovicích
Zdroj: Zdeněk Němec/ČTK

Premiér Petr Nečas (ODS) při nedávné návštěvě Ruska:

„České firmy jsou tady velmi aktivní - několik projektů už běží v oblasti chemického průmyslu nebo těžkého strojírenství či dodávek českých letadel L-410.“

Několik strojů tohoto typu zakoupilo v minulých letech ruské ministerstvo obrany. První čtyři získalo v roce 2011, kontrakt na další tři byl podepsán koncem téhož roku. Zatím poslední smlouvu o dodávce čtyř těchto letadel uzavřel výrobce s Ruskem loni v listopadu.

Letoun L-410 v Kunovicích
Zdroj: Zdeněk Němec/ČTK
  • Hornoplošník až pro 19 cestujících nebo 1 850 kg nákladu začali v Kunovicích vyvíjet v polovině 60. let minulého století. Kunovický L-410 je nejúspěšnějším dopravním letounem vyráběným v Česku
  • V tehdejším komunistickém Československu se exportní výroba nutně zaměřovala na požadavky ze Sovětského svazu, jehož dopravce Aeroflot požadoval letadla pro větší počet cestujících, která by byla schopna přistávat na malých a neupravených letištích a létat v extrémních podmínkách.
  • V současnosti lze na L-410 narazit takřka po celém světě.